View Single Post
Sitat av Tuxador Vis innlegg
@atg Jeg adresserer denne til deg som eksperten på RouterOS.

Jeg har en MikroTik CCR1009 som har ruslet og gått upåklagelig i flere år. Den er konfigurert stort sett i henhold til oppskriften din her: https://www.dropbox.com/s/ykpty2x3ad...otik-guide.pdf

Forskjellen er at jeg har 3 lokale subnett, hvorav et er til eget bruk, et er for leieboer og et er DMZ med tilgang fra internett. På et eller annet tidspunkt har den startet med å nekte tilgang til internett. Etter endel feilsøking fant jeg ut at ruteren ved oppstart la til en dynamisk rute "parallelt" med ruta som var merket med "IPTV-Mark" som ble konfigurert med "/ip route add distance=1 gateway=blabla routing-mark=IPTV-Mark". Dette har muligens sneket seg inn i forbindelse med en oppdatering av RouterOS

Dermed må jeg hver gang etter oppstart logge in på boksen og slette den dynamiske ruta. Dette er ganske irriterende. Verst er det hvis jeg skulle være borte fra hjemmet og strømmen går slik at ruteren restarter. Jeg mister da min VPN-forbindelse til hjemmenettet hvor jeg bl.a. må ha kontroll på diverse installasjoner.

Spørsmålet blir hvordan jeg skal hindre at den dynamiske ruta blir lagt til, eventuelt hvordan jeg kan få fjernet denne etter oppstart uten å gjøre det manuelt. På bildet er det den øverste som må fjernes.

Vis hele sitatet...

Hadde samme problemet, i stedet for å fjerne default routen satte jeg bare en høyere distanse slik den foretrekker default routen via vlan 102.

/ip dhcp-client
add add-default-route=special-classless default-route-distance=100 dhcp-options=vendor-class-identifier disabled=no interface=vlan-voip use-peer-dns=no use-peer-ntp=no
add add-default-route=special-classless default-route-distance=100 dhcp-options=vendor-class-identifier disabled=no interface=vlan-tv use-peer-dns=no use-peer-ntp=no
add dhcp-options=vendor-class-identifier disabled=no interface=vlan-isp
add interface=sfp-sfpplus1
Sist endret av Trrunde; 5. juni 2020 kl. 22:00.