View Single Post
Sitat av Dialogisk Vis innlegg
Dette er nok til en viss grad en semantisk utfordring.
Jeg tolker ikke begrepet som en versjon av "det motsatte av",
men mer i retning av "satt opp imot".
Som vil si at det å ikke være kunnskapsrik ikke nødvendigvis betyr at
man må befinne seg på motsatt side av skalaen og være kunnskapsløs.
Hvis dette er feil bruk av begrepet skal jeg ta det på min kappe.
(Kappen er søkkvåt uansett, siden jeg har "fossrodd" helt hit)
Vis hele sitatet...
Hehe, nei, du har ikke rodd så mye som en meter. Det var klart for absolutt alle andre enn altrighteren hva du mente - og jeg tror egentlig det var klart for ham heller, men han måtte finne noe å gnage på.

Det sagt, så er jeg ikke helt enig med, vel, noen. Som vanlig, antar jeg. Den amerikanske våpenlobbyen er koko, derom hersker det liten tvil. Men den amerikanske antivåpenbevegelsen? De er faenhakke insane. Det er som alle feilslutninger og personlige problemer man finner hos folk som Ada Sofie Austegard og Nina Karin Monsen har blitt destillert og halvblanda med ren amfetamin. USA som nasjon klarer ikke å føre en skapelig debatt om noe som helst, og alle kontroversielle emner ender i destruktive skyttergravskriger dere ingen har noe annet ønske enn å sabotere for motparten - om så på bekostning av seg selv. Slik jeg ser det er den amerikanske våpenlobbyister ganske representative for amerikanske lobbyister generelt - altså en slags livsform som best kan sammenlignes med protister. Og det er synd, for det er visse sider av saken deres jeg har svært stor sympati for.

Hva de norske våpeninteresseorganisasjoner angår så er jeg ikke sikker på om jeg liker de så godt heller. De fremstår som mer opptatte av å renske egne rekker for "useriøse elementer" og sitte stille i båten enn å faktisk gjøre noe. Litt som kvinner som er fanga i voldelige ekteskap, så lister de seg rundt på nåler og håper at dersom de bare gjør alt perfekt så slutter han å slå.

Politiet turer frem og lager de facto sine egne lover med myndighetenes velsignelse over lav sko. Loven setter ei grense ved kaliber .50, men politiet har elegant satt den til .45 fordi de ikke likte at noen liker store patroner. For å ikke snakke om da de prøvde å forby heldempede salongrifler - på sitt sedvanlige vis ga de seg da de skjønte at han ville anke, slik at de unngikk å sette presedens.

Min ønskedrøm er et enkelt og krystallklart regelverk der man kontrollerer hvem som får lov til å eie våpen og hva slags våpen som kan eies. Kort sagt, noe à la det de hadde på New Zealand inntil nylig. Det kommer imidlertid aldri til å skje.
Sist endret av Myoxocephalus; 20. januar 2020 kl. 23:06.