View Single Post
Sitat av *pi Vis innlegg
Pleier å lage pinnekjøtt. Salter det i lake og røyker det vanligvis, så tørker det etterpå. Da blir det altså speket. Har speket lammelår (fena) men aldri tørket noe uten å salte det. Men vet folk gjør det i ovnen. Men da er det vel strimler, typ beef jerkey. Det er ikke saltet tror jeg? Vet ikke om du kan gjøre det med større stykker.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker spesifikt på tørking / dehydrering uten røyking eller salting. Ser jo bilder fra steder i nord der de setter opp gedigne tørkestativer til fisk, og da gjerne hel fisk. Tanken min var om noe lignende kan gjøres med store stykker kjøtt.

Tynne skiver og strimler har jeg tørket en god del av samt laget Pemmican til villmarksturer, kan anbefales hvis lav vekt er essensielt!

Sitat av Taxidriver Vis innlegg
Sånn som jeg har forstått dette så tror jeg det blir bedre desto større delene er, da blir det mindre svinn.

Tror dette er nevnt lengre oppi her.

De stykkene som henger i skapet på butikken jeg handlet på var kjempe store i hvert fall.

Kanskje vanskelig å få til dette i poser, men det blir en annen sak igjen.

Jeg misforstod kanskje spørsmålet, trodde du mente tørrmodning..
Vis hele sitatet...
Nei mente tørking som i dehydrering, dvs at kjøttet skal kunne oppbevares i romtemperatur uten å bli dårlig.