View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Det var en særdeles amper stemning rundt debatten om hvor vanlig syntetiske cannabinoider er i dagens marked.

La oss ta en liten analyse av det vi vet, så kan vi prøve å nå en slags konklusjon.
Om vi ser på "historien" av syntetiske cannabinoider så vet vi at det flommet markedet da stoffene var såpass nye at de ikke var omfattet av narkotikalovgivningen. Dette er det ene viktigste punktet, for det betyr at kommersielle labratorium kunne produsere dette (tenk land som Kina etc).
Siden stoffene er lovlige så er de også billige å transportere, dette er nøkkelen til hvorfor stoffene ble så utbredt da de dukket opp for fullt i 2012.

Så kommer alle skrekkrapportene, freak ble fyllt opp av tråder som merkelige bivirkningen ryktene begynte å gå i mange kretser om hvor potent og skumle stoffene kunne være.
Jeg finner ikke lengre tilbake enn til 2016 akkurat nå, men jeg har planer om å grave litt mer for å underbygge konklusjonen min.
Jeg fant en trendrapport fra 2012 som nevner økende beslag av nye psykoaktive stoffer, bl,a. syntetiske cannabinoider. Men i 2016
kan vi lese i statistikken at beslag for nye psykoaktive stoff har gått drastisk ned, hvorfor?
Hovepunktene er miljøenes misnøye for de syntetiske cannabinoidene, det andre er at myndighetene oppdaterer narkotikalisten og stoffene blir etterhvert ulovlige.

Vi kan anta, at det ikke er store aktører som blandet syntetiske cannabinoider. Hvorfor? Fordi i større cannabis/hasjbeslag blir det aldri registrert syntetiske cannabinoider. Det gjøres beslag hos gate-dealere men aldri lengre opp i systemet.

I Statistikken fir første halvår 2020 nevnes dette flere har vært inne på om tilstandene i Marokko (Kongen slår ned på cannabisbønder, mengdene de produserer og eksporterer har gått drastisk ned).
Lengre ned i rapporten nevner de at nye psykoaktive stoffer har gått ned, de står for bare 1% av alle beslag og syntetiske cannabinoider nevnes ikke en gang, stoffene de beslaglegger er ofte syntetiske opioider.

Så, selv om i vi kan anta at en eller annen gjøk her i landet fortsatt blander noe syntetiske cannabinoider i varene han selger til gutta på bygda så kan vi med stor sikkerhet si at det er et uhyre sjeldent tilfelle i dagens marked.
Det vi vet er at styrken i både cannabis og hasj øker, samt at andre produkter blir vanligere: Edibles og diverse THC oljer.

Så der har vi det: Syntetisk cannabis eksisterer kanskje her og der enda men det er høyst usannsynlig at det er så mye av det som noen påstår her i tråden. Både cannabisproduksjon har økt betraktelig samt kvaliteten på hasjen, selv om det har blitt mindre hasj.