View Single Post
Sitat av DrPerception Vis innlegg
Jeg har også gjort lignende observasjon og er sikker på at syting, ansvarsfraskrivelse og liten til null takknemlighet er ekstremt vanlig hos narkomane.

Tror dette er fordi disse egenskapene gjerne fører til et lite sukseefullt liv.

Tror også at selve situasjonene de oftere er i en gjennomsnitts Ola og Kari fører med seg mer av slik adferd.

Håper du får en velykket behandling og bruker den lille tiden du har der godt og blir en av de få som klare nå målene sine i henhold til rus.

Var i behandling selv. Et terapeutisk samfunn. Der var det ikke en gang lov å klage. Vi måtte fint stelle oss i kø til resepsjonen hvor den av beboerne som har søkt og fått resepsjonist rollen satt og kontrollerte hiarkiet.
Da det var vår tur måtte vi stå på gulvet der resepsjonist ønsker.
Så sørger man for at man står rett i ryggen. Folder hennende på ryggen og melde behov.
- Jeg melder behov om å gå i lappe kassen.

Dersom resepsjonist mente du gjorde riktig så han.
- Behov godkjent

Da kunne vi gå til lappa kassa og fylle ut en lapp.

Du må skrive følelsen du har og hvem du retter lappen til av de andre beboerne.

Sa hadde du en 3 små linjer med plass til annet.

Etter skrevet går du igjen å melder behov om arbeidsoppgave til resepsjonist evt annet arbeidsleder rolle alt etter om det var i arbeidstiden eller under de 2 timene vi hadde med egen aktivitet som man kan melde behov om å få skjema til dagen før.

Behandlings formen tror jeg ikke finnes mer på samme måte fordi den ikke følger gjeldene reglemang på feltet.

Systemet vi levde i hjernevasket oss slik at drit som de tidligere nevnte egenskapene ikke skitnet hjernen vår slik at det skinte som ny.
Etter det, har det vært vanskelig å være en skitten narkis igjen for min og dem aller fleste av de andre jeg forsatt kontakt med fra behandlingen.

Synes det å putte masse narkomane sammen virker nærmest oftest å se ut til motvirke ønsket en del av de i rusbehandling har. Å bli en annen enn en narkomanen de er. Fatter ikke hvorfor det ser ut til å mangle vilje til tenke nytt hos så mange på feltet når døgnbehandling nå har er enormt forbedringspotensial.
Vis hele sitatet...
Høres ut som slik det var på behandlingsstedet jeg var på. Jeg var i Molde i 6 mnd. Måtte stille opp i "giv akt" i en hestesko-formasjon i et fellesareal klokka 07:30, for så å bli fordelt til enten "vedlikehold" eller kjøkkentjeneste. Der måtte vi be våre "arbeidsgivere" (som egentlig var narkomane, satt i en "sjefsposisjon" grunnet bra oppførsel og pågangsmot), om nye arbeidsoppgaver etterhvert som oppgaver på huset var fullført. "Arbeidsgiver" hadde et A4-ark av oppgaver som skulle gjøres daglig, innen en viss tidsramme (tror det var mellom 07:30 og 09:00), og det var bl.a vask av toaletter i fellesareal (3stk), mopping av stue og korridorer, vasking i vaskerom, innkomst, kjøkken etc... Og det var SVÆRT viktig at vi henvendte oss riktig, til denne "arbeidslederen". "Unnskyld arbeidsgiver, ber om ny arbeidsoppgave."

Det verste var om vi ble satt på kjøkkentjeneste. Da måtte vi lage frokost, lunsj, middag og kveldsmat for +/- 20 narkomane. Ble alltid krangel om hvilke typer pålegg som ble satt på bordet, siden vi fikk kun lov til å legge ut 5 pålegg av gangen. F.eks skinke, salami, jordbærsyltetøy, ost, og leverpostei. Skjønner at 20 narkiser blir lei av det etter et par mnd.
Også måtte vi lage lunsj for oss selv + personalet én gang i uken, da lagde vi ordentlig langbord. Da følte vi det var viktig "å få ting gjort riktig".

Nå virker det bare som jeg skrev om "arbeidet" i behandling, men det skal sies det var mye arbeid. Mye vasking, matlaging, stell og struktur.
Men samtidig fikk vi fri fra 18:00 til 22:00, og da kunne vi gjøre hva vi ville, så lenge vi spurte om lov til det. Også var det 2-3 beboere som fikk ansvar for å lage et "helge-opplegg" hver lørdag. F.eks filmkveld, ping-pong-turnering, brettspill-kveld eller you-name-it.

Uansett, klarte å fullføre 6 mnd der, selv om jeg så folk komme og gå fordi "det så ut som ordentlig hjernevasking". Ble noen sprekker under opplegget, men klarte meg.

Sitat av instinktinnsikt Vis innlegg
Høres ut som slik det var på behandlingsstedet jeg var på. Jeg var i Molde i 6 mnd. Måtte stille opp i "giv akt" i en hestesko-formasjon i et fellesareal klokka 07:30, for så å bli fordelt til enten "vedlikehold" eller kjøkkentjeneste. Der måtte vi be våre "arbeidsgivere" (som egentlig var narkomane, satt i en "sjefsposisjon" grunnet bra oppførsel og pågangsmot), om nye arbeidsoppgaver etterhvert som oppgaver på huset var fullført. "Arbeidsgiver" hadde et A4-ark av oppgaver som skulle gjøres daglig, innen en viss tidsramme (tror det var mellom 07:30 og 09:00), og det var bl.a vask av toaletter i fellesareal (3stk), mopping av stue og korridorer, vasking i vaskerom, innkomst, kjøkken etc... Og det var SVÆRT viktig at vi henvendte oss riktig, til denne "arbeidslederen". "Unnskyld arbeidsgiver, ber om ny arbeidsoppgave."

Det verste var om vi ble satt på kjøkkentjeneste. Da måtte vi lage frokost, lunsj, middag og kveldsmat for +/- 20 narkomane. Ble alltid krangel om hvilke typer pålegg som ble satt på bordet, siden vi fikk kun lov til å legge ut 5 pålegg av gangen. F.eks skinke, salami, jordbærsyltetøy, ost, og leverpostei. Skjønner at 20 narkiser blir lei av det etter et par mnd.
Også måtte vi lage lunsj for oss selv + personalet én gang i uken, da lagde vi ordentlig langbord. Da følte vi det var viktig "å få ting gjort riktig".

Nå virker det bare som jeg skrev om "arbeidet" i behandling, men det skal sies det var mye arbeid. Mye vasking, matlaging, stell og struktur.
Men samtidig fikk vi fri fra 18:00 til 22:00, og da kunne vi gjøre hva vi ville, så lenge vi spurte om lov til det. Også var det 2-3 beboere som fikk ansvar for å lage et "helge-opplegg" hver lørdag. F.eks filmkveld, ping-pong-turnering, brettspill-kveld eller you-name-it.

Uansett, klarte å fullføre 6 mnd der, selv om jeg så folk komme og gå fordi "det så ut som ordentlig hjernevasking". Ble noen sprekker under opplegget, men klarte meg.
Vis hele sitatet...
Ønsker å føye til at det var 2 timer med: mannsgruppe/kvinnegruppe (manne-problemer/kvinne-problemer), husgruppe (der man sitter i ring og konfronterer noen face2face om noe), og rusmestringsgruppe (der man snakker og jobber/skriver i grupper om sine eventuelle sug).
Sist endret av instinktinnsikt; 15. september 2020 kl. 22:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.