View Single Post
Sitat av Muradi Vis innlegg
Unaturlig tilførsel av melatonin over tid vil nok redusere den naturlige produksjonen av melatonin. Akkurat slik som dopaminagonister og andre typer agonister. Tilfører man noe som ligner eller er helt likt en neurontransmitter eller et hormon, som binder seg til en eller flere reseptorer, så vil kroppen venne seg til det, og redusere/stoppe sin egen produksjon.

Men med melatonin blir det litt spesielt. Melatonin dannes av serotonin(?). Hvis jeg tilfører melatonin, så vil behovet for naturlig melatonin produksjon reduseres, og det vil være mer serotonin til overs. Er jeg inne på noe her? Er det da som kan være årsaken til den omdiskuterte anti-depressive effekten av tilskudd av melatonin?

Jeg har lest at buspiron (HT1A-reseptor agonist) i kombinasjon med melatonin kan føre til "neurogenesis", altså produksjon av nye neuroner som serotonin, dopamin og flere. Og denne kombinasjonen skal være veldig bra mot depresjon. Jeg har bare prøvd hver av preperatene for seg selv, og begge har god anti-depressiv effekt i forhold til SSRI, TCA og anti-psykotika.

http://en.wikipedia.org/wiki/Buspiro..._and_Mechanism
Vis hele sitatet...
Spennede tanke. Det store spørsmålet tror jeg ville blitt:

Vil den økte mengde serotonin kompensere for den negative effekten av økt melatonin nivå?

Antar de som bruker melatonin bruker det for å øke nivået av melatonin i kroppen, for effekten skal gi økt trøtthetsfølelse/forbedret søvn.

Iflg. norske wikipedia, (http://no.wikipedia.org/wiki/Melatonin) er dessverre høye/høyere nivåer av melatonin, som de referere til ved f.eks mørketid, vinter kontra sommer, generelt forbundet med sløvhet, og døsighet.

Et annet eksempel å dra inn er at deprimerte benytter lysterapi som behandling, uten jeg kjenner til resultatene av effekten.

Ang. det du skriver om buspiron, her har jeg null peiling og lite jeg kan tilføre.
Melatonin er blitt omtalt positivt i div. sammenhenger, men som i farten ligger for langt bak i hukommelsen.
Absolutt et spennende tankeeksperiment du fremlegger.

Tilføre at, dersom en er kommet så langt at kroppen har allerede begynt å skru ned egenproduksjon av melatonin, ville jeg vært litt forsiktig. Altså HVIS det er snakk om bruk av melatonin mot søvnvansker, kan en risikere du har laget det verre for deg selv mtp. kroppens egen hormonproduksjon.
Sist endret av OutOfOrder; 10. mars 2014 kl. 00:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.