View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Meg igjen her

Jeg vet også at det er lette "algoritmer" for å dobbeltsjekke dette her, men denne informasjonen har de jo nå hatt i lange tider, uten å ta kontakt med meg. Så da er det gjerne bare å "melde seg inn", eller å vente på å bli tatt. Som sagt, det er snakk om ca 30.000 jeg har fått uten hensikt i å stjele fra dem, så da antar jeg at de er lette å ha med å gjøre, og går med på en nedbetaling.
Vis hele sitatet...
Også svar til forrige posten din!

Jeg hører du sier at du har dårlig samvittighet, men da skjønner jeg ikke fokuset på om du kan få samme straff ved å si i fra. Eneste grunnen til å ikke si i fra er at du håper du ikke blir tatt. Så hvis du ikke blir tatt, så har du ikke dårlig samvittighet? Sorry, jeg skjønner det ikke.

Jeg dømmer deg ikke for noe her altså - bare sier hvordan det ser ut akkurat for denne saken, jeg har også gjort noen rare valg i livet. Og bra folk gjør dårlige ting hele tiden. Men noen har jeg angret voldsomt/hatt så dårlig samvittighet for også, så mye at det har gått på helsa løs.

Jeg tenker at det bare er en måte å bli kvitt dårlig samvittighet. Det er å si i fra. Det er også den eneste måten å slippe å gå de neste 2-3 åra med hjertet i halsen i frykt for at det en dag står noen på døra di, eller at det skal ligge en særdeles ubehagelig overraskelse i postkassa. Og det er den eneste måten å slippe billigere unna om det dørst blir snakk om straff. Jada, det blir dritt, men alternativet kan fort bli mye verre på veldig mange plan. Fengselsstraff er garantert. Hvis du kan godtgjøre at du handlet i god tro, men at det etterhver snek seg inn en følelse av at du kunne ha gjort noe galt og derfor tar kontakt og sier i fra, så vil jeg tro du slipper greit unna. Men pengene må betales tilbake.

Det er selvsagt en mulighet for at du slipper unna - men hvis NAV gjør halvparten av det de påstår de gjør, så er sannsynligheten liten. Og dette er trege prosesser. De analyserer ikke kontinuerlig, ikke sikkert de gjør det hvert år i hvert distrikt en gang. Så skal saken dokumenteres og forberedes på andre måter før en evt anmeldelse. Så skal politiet gjøre sitt ... Det går fort mye tid.