View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Tusen takk for svar så langt! Det er jo klart at det er en sjanse for at man ikke blir tatt, men det er som sagt den redselen for å bli tatt da, og plutselig få brev i posten, som gjør meg engstelig. Jeg vet at jeg uansett kun må betale tilbake, da beløpet er under 1g (ca 90-100k). I absolutt verste fall kan man få noe samfunnsstraff eller lignende.

Men det jeg lurer på: Vil jeg eventuelt da bare bli tatt i en vanlig rutinekontroll? Siden jeg selv slutta på nav, og valgte å ikke lenger motta penger fra dem? Skulle trodd at de som blir tatt, blir tatt med buksa nede, mens de holder på?

Og hva tror dere de hadde sagt om jeg ringte og fortalte dem det? Hadde de da vært medgjørlige for å bare la meg betale det ned? Det er jo ingen vits for meg å "melde meg inn", om straffen blir den samme da, som om de tar meg. Det er jo en sjanse for at dem ikke tar meg, right.

Takk for svar
Vis hele sitatet...
Vel, hvis din «anger» ikke går lenger enn at du frykter for å bli tatt, så er jo argumentet ditt angående at det ikke gir noen mening å melde seg uten strafferabatt «fornuftig». Egoistisk, samvittighetsløst og at mange vil si du er et menneske uten moral i så fall, er en annen sak.

NAV innhenter data automatisk fra skatteetaten. Det er ekstremt enkle algoritmer som skal til for å avsløre slikt juks. 1. Har personen tjent mer enn hva er utbetalt av NAV? 2. Har personen krysser av for dette på meldekort? Hvis Ja og Nei —> anmeldelse. Eller varianter av det (sjekket om det er arbeidsinntekt, feks). Du vil altså bli tatt.

At du vil slippe billigere unna om du tar kontakt selv er rimelig sikkert. Hvordan det er med tilbakebetaling - altså om man må betale noe ekstra i «straff» der, det vet jeg ikke. Men at en svindel på 100 000,- vil føre til fengsel er åpenbart. Det kan du muligens unngå eller få nedkortet kraftig om du innrømmer saken selv.