View Single Post
Sitat av Shen Vis innlegg
Kan du forklare litt hva du mener i samme nett?
Tvinges man å bytte utstyr hjemme eller kan man holde på dette da "gamle" utstyret sitt?
Vis hele sitatet...
Jeg tviler på at man vil tvinges i første omgang, så de må nok kjøre parallelle løp forholdsvis lenge. De som ikke har enten FMG eller 2812 vil måtte forbli på den gamle løsningen, men det kan jo hende de vil tvinge utbytte en gang i fremtiden. De er jo ganske aggressive i sin nåværende kampanje, i hvert fall.

Med samme nett, så har jeg skjønt det slik at alt utstyr skal tilordnes adresser i samme (private) subnett på innsiden, så dekoderne vil da være i samme subnett som dine egne dingser og enheter.

Sitat av bmork Vis innlegg
Jeg kan jo tilby meg å synse om hvasomhelst

Jeg kjenner ikke til CPL3 i det hele tatt, men jeg ble litt overrasket over spørsmål 2. Ser det ikke som spesielt sannsynlig at du mangler konnektor på fiberen i dag. Men det kan tenkes at den er plassert inne bak et lokk i CPL3?
Vis hele sitatet...
Ja, det er sikkert sannsynlig. Jeg har ikke tatt meg bryet med å åpne opp for å sjekke. Men uansett vil et bytte til FMG fortsatt innebære at fiberen går rett i FMG, altså uten mediekonverter. Om de da må terminere fiberen med en annen type konnektor vet jeg ikke.

Sitat av bmork Vis innlegg
En annen overraskende opplysning var at du har fått et valg. Ville jo trodd at de bytter til gigabit for alle ved oppgradering av et område. Dersom det utstyret du har i dag bare støtter 100Mbit så er vel da de reelle alternativene
a) aksepter oppgradering, eller
b) linken går ned permanent en gang i fremtiden

Jeg ville nå personlig gått for alternativ a)

Har full forståelse for din holdning til CPL3, men det er nå engang slik verden utvikler seg.
Vis hele sitatet...
Ja, det virker som at jeg kan velge å ikke akseptere denne oppgraderingen, men det kan jo tenkes at i fremtiden blir dette et tvungent valg. CPL3 er i praksis nesten som en VLAN-switch å regne, og man kan kun få 1 IP-adresse (via DHCP) via internett-porten. Akkurat som jeg vil ha det. :-)

Jeg går ut fra at med en FMG i bridge-mode, så burde ting fungere eksakt som det gjør i dag, men jeg er likevel litt nysgjerrig på hva FMG egentlig gjør i bridge-mode. Jeg gjetter kanskje på at det er en intern (virtuell) nettverksdevice som får trafikken (untagget) fra VLAN102, og så lages det en standard linux bridge (antar FMG er linux-basert) mellom dette virtuelle interfacet og det ene fysiske interfacet på boksen.

Sitat av bmork Vis innlegg
Jeg har registrert at folk trøbler med å få saker og ting til å virke med egen switch, så jeg har ikke lenger tenkt å påstå at det er rett fram etter en oppgradering. Men jeg ser det heller ikke som noe uløselig problem.

Hvis du snakker om VLAN på fiberen, så tillater jeg meg å tvile. Men tajm oill sjåv.
Vis hele sitatet...
Slik jeg har fått det nye opplegget beskrevet, så vil FMG agere som en helt ordinær router, der trafikken NATes mellom fiberen og nettet på innsiden. Da er det ikke noe reelt behov for å ha VLAN helt ut.

Sitat av bmork Vis innlegg
På innsiden av FMG, altså på hjemmenettet, er det mulig det stemmer. Jeg har notert meg at de nå dokumenterer fritt valg av porter for TV eller Internett på FMG og "wifi pluss", og har jo lurt litt på hvordan dette er implementert. Enten kjører de alt på samme lag2-nett, eller så har de en eller annen "automagisk" konfigurasjon av VLAN avhengig av hva man kobler på. Det siste er selvsagt teknisk mulig, men det synes relativt komplisert og risikabelt mht feil. Jeg tror ikke jeg ville prøvd meg. Da er det lettere å mikse trafikken og bruke DHCP-serveren i FMG sammen med IGMP snooping og filtrering til å sørge for at det bare er porter med TV-dekodere som får TV-strømmer.

Noen med FMG som har forsket noe på temaet og kan gi flere detaljer om løsningen?
Vis hele sitatet...
Hovedårsaken til at de sier man ikke kan ha egen router hvis man skal ha den nye TV-løsningen, er at FMG kjører en IGMP-proxy (og IGMP snooping, helt sikkert). Dette må den jo gjøre, siden hele husnettet sitter bak FMGens NAT ut mot fibernettet.

Jeg kan ikke helt skjønne at man ikke skulle kunne sette opp sin egen IGMP-proxy, og dermed fortsette å ha styringen på nettet selv. Jeg kan leve med en FMG om den bare er stabil, men jeg vil egentlig kun ha internett og dekodere (pluss telefon på den). Vil ikke ha trådløsgreiene, og jeg vil ha full kontroll på mitt eget nett. Et dumbed-down webgrensesnitt via Altibox sitt admin-grensesnitt er ikke holdbart.

Sitat av Trrunde Vis innlegg
På fmg kjøres det igmp proxy så da er tv-dekodere / pc på samme lan på innsiden.
Vis hele sitatet...
Ja, det er det jeg også har fått beskjed om. Men hvorfor kan man ikke like godt gjøre dette selv, i eget utstyr? Vet du noe om det?
Sist endret av mroek; 26. januar 2017 kl. 18:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.