View Single Post
Sitat av mroek Vis innlegg
Ingen som kan se litt på post #1128 og gi litt kort feedback?
Vis hele sitatet...
Jeg kan jo tilby meg å synse om hvasomhelst

Jeg kjenner ikke til CPL3 i det hele tatt, men jeg ble litt overrasket over spørsmål 2. Ser det ikke som spesielt sannsynlig at du mangler konnektor på fiberen i dag. Men det kan tenkes at den er plassert inne bak et lokk i CPL3?

En annen overraskende opplysning var at du har fått et valg. Ville jo trodd at de bytter til gigabit for alle ved oppgradering av et område. Dersom det utstyret du har i dag bare støtter 100Mbit så er vel da de reelle alternativene
a) aksepter oppgradering, eller
b) linken går ned permanent en gang i fremtiden

Jeg ville nå personlig gått for alternativ a)

Har full forståelse for din holdning til CPL3, men det er nå engang slik verden utvikler seg.

Jeg har registrert at folk trøbler med å få saker og ting til å virke med egen switch, så jeg har ikke lenger tenkt å påstå at det er rett fram etter en oppgradering. Men jeg ser det heller ikke som noe uløselig problem.


Jeg har forresten også blitt fortalt at hele opplegget med VLAN er planlagt fjernet, og at alt kundeutstyr skal gå i samme nett i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Hvis du snakker om VLAN på fiberen, så tillater jeg meg å tvile. Men tajm oill sjåv.

På innsiden av FMG, altså på hjemmenettet, er det mulig det stemmer. Jeg har notert meg at de nå dokumenterer fritt valg av porter for TV eller Internett på FMG og "wifi pluss", og har jo lurt litt på hvordan dette er implementert. Enten kjører de alt på samme lag2-nett, eller så har de en eller annen "automagisk" konfigurasjon av VLAN avhengig av hva man kobler på. Det siste er selvsagt teknisk mulig, men det synes relativt komplisert og risikabelt mht feil. Jeg tror ikke jeg ville prøvd meg. Da er det lettere å mikse trafikken og bruke DHCP-serveren i FMG sammen med IGMP snooping og filtrering til å sørge for at det bare er porter med TV-dekodere som får TV-strømmer.

Noen med FMG som har forsket noe på temaet og kan gi flere detaljer om løsningen?