View Single Post
Ny bruker, lurer på om jeg kan få noen råd her, skal prøve å holde det kort. Først bakgrunnsinfo:

Jeg har i dag en veldig gammel hjemmesentral (CPL3), hvor fiberen er terminert direkte i denne. Vi har to dekodere koblet direkte i denne, samt at vi bruker telefonfunksjonaliteten (av forskjellige grunner). Internett-porten går til WAN-porten på en egen router, og alt annet utstyr henger bak her. Jeg har altså full kontroll på det interne nettet i huset, og på denne hjemmesentralen er det jo ikke noe bridge heller, da den (om jeg har skjønt det riktig) kun kjører internett-VLANet untagget ut på internett-porten. Hjemmesentralen jeg har i dag oppfattes som veldig stabil, jeg har i praksis aldri problemer med den. Ulempen er jo at den ikke støtter gbit. Jeg har per i dag bonushastigheten 60/60, og det greier seg egentlig helt fint.

Så kommer mitt store dilemma: Altibox kjører straks en oppgraderingskampanje i mitt område, og de ønsker å oppgradere meg til 300/300 (som jeg strengt tatt ikke trenger), og samtidig skifte ut hjemmesentralen med en FMG. Jeg ønsker absolutt ikke å bruke den interne funksjonaliteten i FMG, jeg skal ha 100% kontroll på nettet mitt selv, og det betyr bridge mode og å slå av alt trådløsfunksjonalitet i FMG.

Spørsmål nummer 1:
Hva er den egentlige forskjellen på bridge mode i en FMG kontra det jeg har i dag på CPL3? Er det at CPL3 egentlig agerer som en ren VLAN-switch, mens FMG "gjør noe mer"? Hva er ulempene med bridge i FMG kontra CPL3?

Spørsmål nummer 2:
Når CPL3 byttes ut med FMG, blir det da montert en plugg/kontakt på fiberen, slik at man senere kan fjerne FMG og montere fiberen i en egen switch uten altfor mye styr (altså rent fysisk, det blir jo uansett litt styr å få oppsettet korrekt)?

Spørsmål nummer 3:
Jeg/vi bruker TV-løsningen til Altibox, og jeg synes den nye TV-løsningen virker tiltalende, der dekoderene blir enda "tynnere", og at opptakene lagres sentralt, og at man kan se sine opptak på "alle flater". Så har jeg spurt Altibox, og de påstår hardnakket at den nye TV-løsningen er avhengig av at man bruker FMG fullt ut, altså at man ikke kan bruke bridge mode og styre nettet sitt selv. Jeg har vanskelig for å tro at det kan være tilfelle, men det er jo i så fall en grusom begrensning. Det er ingen krise å ikke kunne se opptakene på f.eks mobil, men (de nye) TV-dekoderne burde kunne fungere normalt om de henger rett på FMGen, skulle en tro?

Setter pris på om noen kan komme med betraktninger rundt disse spørsmålene, og det endelige spørsmålet: Burde jeg takke ja til oppgraderingen, og satse på at jeg klarer å finne løsninger jeg er fornøyd med?