View Single Post
Sitat av Stig73 Vis innlegg
Og da går man for Cisco SG300-10?
Jeg har fortsatt angrefrist på den EgdeRouter'n, så det går helt fint.
Vis hele sitatet...
Det er mange som duger, men Cisco er et godt valg. Har SG300-28PP selv, og den tygger unna. Ikke hatt noen problemer. Den har PoE og gir AP og 'stueswitch' strøm; kabelbesparende.

Anbefal gjerne en SFP-modul i samme slengen, så blir det færrest mulig bokser.
Vis hele sitatet...
Fiberworks er relativt rimelig og bra. Jeg tror jeg har denne:

http://webshop.fiberworks.no/webshop...-c-p0000002871

I tillegg må du ha (fiber)patchesnor SC <-> LC connector, noe tilsvarende denne. Kjøp den lang nok:

http://webshop.fiberworks.no/webshop...xx-p0000020259

Men et eller annet sted i mitt oppsett må jeg jo ha en router som kan håndtere DHCP, brannmur osv.? Hva bør jeg velge her? Og hvor i oppsettet plasseres denne?
Vis hele sitatet...
Hvis Asusen din tygger unna 1000Mbps så duger vel den? Hvis du skal kjøre feks PfSense-basert bør du opp på i3 (ihvertfall hvis du er Snort-interessert eller tilsvarende).

Da tar du ut 102 untagged på feks port 1 (på din kommende Cisco) og plugger den til WAN-porten på Asusen, og fra feks port 1 (på Asus) tilbake på Ciscoen til et egendefinert VLAN på en tagged port (feks 12 som tenkt i det jeg skrev tidligere). VLAN 101 styrer du da langt unna routeren, men hiver den ut på trunkport(er) som nevnt tidligere.

Har to TP-Link TL-SG108E hvor jeg tenke å sette i hver etasje ved hver sin tv, hvor jeg kan hente ut både tv og internett signaler.
Vis hele sitatet...
Kjenner ikke specen på denne, men de er ofte bra nok. Capisce?

Sitat av Teratom
... tilbake på Ciscoen til et egendefinert VLAN på en tagged port (feks 12 som tenkt i det jeg skrev tidligere). VLAN 101 styrer du da langt unna routeren, men hiver den ut på trunkport(er) som nevnt tidligere.
Vis hele sitatet...
Forstå meg rett, all tagging foregår i switchen. Utagget fra Asus til en access port på Cisco som besørger taggingen.
Sist endret av Teratom; 23. januar 2017 kl. 00:20. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.