View Single Post
Sitat av Teratom Vis innlegg
Start med internettdelen. DHCP på port/grensesnitt 0. Du får da offentlig IP-adresse på grensesnittet. Så vil jeg tro at Edge by default setter opp resten til deg (du bør velge et LAN-subnett som ikke er default, 192.168.50.x subnett 255.255.255.0). Det blir også sikkert satt opp DHCP-server på LAN-siden som default. Pga bridge skal du i første omgang se helt bort fra VLAN og MAC-spoof. Sjekk så at du på port 4 får tildelt lokal IP-adresse og kommer deg ut på nett. Ikke gå videre før dette funker, men det skal i utgangspunktet være en no-brainer.
Vis hele sitatet...
Dette fungerer helt fint. Eneste problemet er at min 1000 mbit linje falt til ca. 450 mbit når jeg nå benytter EdgeRouter istedenfor en Asus trådløs router. Hva er årsaken til dette? Kan det fikses?

Sitat av Teratom Vis innlegg
Så kan du definere to VLAN som skal brukes internt, ett for internett og ett for IPTV. Feks id 12 for LAN og 11 for IPTV. Sett så opp en trunk på port 2 og 3, og få sendt LAN-delen ut på den tagget som 12. På switch 1 og 2 definer tilsvarende VLAN, og sett opp tilsvarende trunkport (feks på port 0). Ta ut LAN/internett untagged på port 2 og 3. Sjekk så at du får IP og kommer på nett fra switch. Si ifra når dette funker. IPTV er mer kronglete, og uten spesifikk Ubiquiti-kunnskap må jeg lese litt manual for å hjelpe deg videre. Andre kan sikkert hjelpe deg også.
Vis hele sitatet...
På hvilket Interface (eth0, eth1, eth2, eth3, eth4 eller switch0) skal disse to VLAN legges til?