View Single Post
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det høres litt rart ut. Spesielt siden min egen opplevelse var det stikk motsatte;

Jeg besvimte nesten som student (mistet synet og gikk i blinde ut av dusjen for å sette meg på en stol hvor jeg satt til jeg fikk synet tilbake), og selv med påbegynt synkope så bad Legevakten i Bergen meg om å kjøre selv til legevakten. De sa riktignok at jeg burde stoppe bilen, sette på nødblink, hvis jeg mistet synet nok en gang.
Etter noen blodprøver og urinprøve kom de frem til at jeg sikkert kun "nesten besvimte" pga forglemmelse å spise denne dagen og varm dusj før jeg skulle legge meg, så jeg ble sendt hjem uten noe mer (og fikk kjøre hjem selv).
Å miste lappen, eller å ikke få kjøre til/fra selv, var aldri nevnt en eneste gang.
Vis hele sitatet...

Hvor lenge siden var dette da?

Nå fant jeg ikke link til lovverket men det ligger mange artikler ute. Bla. Denne


Leger, psykologer og optikere, har en plikt til å melde fra hvis de mener at det kan være en trafikksikkerhetsrisiko at en person har førerkort. Dette er knyttet opp mot en forskrift om førerkort som er to år gammel. Denne forskriften er veldig spesifisert på hva som skal til for å kunne kjøre bil, og hvilke forhold som gjør at man ikke kan kjøre, og hvor lenge man må avvente, forteller hun.

Hun opplyser at ifølge regelverket vil en person som opplever en enkeltstående besvimelse eller bevissthetsforstyrrelse kunne miste førerkortet i seks måneder, og ved gjentatte episoder, i opptil ett år.


https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...xxxxxx=vgfront