View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!
Har et par spørsmål til dere som har lyktes med å slutte å drikke.

Jeg er en kar sånn midt i 30-årene som har drukket ganske tett de siste 10-12 årene. Sakte men sikkert har det blitt verre og verre, nesten umerkelig for meg selv men når jeg ser på det med kritiske briller ser jeg jo at det er slik.
De 3-4 siste årene har vært ganske ille. Det kan dreie seg om opptil 9 liter øl (3*6pack) på en dag. Har også gått over til mer og mer vin og sprit siden butikkøl begynner å bli "inneffektivt", det ser dere kanskje når dere ser mengden. Dog har normalen kanskje vært 2*6pack...
Vel, jeg har vært beruset fra 4-7 dager i uka, kun avbrutt av kortere perioder uten alkohol men disse beløper seg til 4-10 dager i strekk.

Bestemte meg for å kutte ut fra 1. januar 2019. Gikk på en smell og var på fylla 8-9 dager i strekk i midten av januar, men deretter faktisk holdt meg edru. I dag er min 6. uke fullført uten alkohol!

Nå til poenget:
De første ukene etter sprekken gikk veldig greit, følte meg lettet og besluttsom og hadde heller ikke særlig lyst på alkohol.

Nå denne uka, uke 6 edru, har jeg vært nære å sprekke et par ganger og særlig denne helga. Merker at hjernen kødder med meg, at jeg får tanker som "det er ikke så farlig å drikke nå" og masse unnskyldende tanker om at jeg fortjener det, hadde vært godt osv..

Spørsmålet er, når er de vanskeligste periodene? Trodde det var verst de første 2-3-4 ukene, skjønner ikke hvorfor jeg skal få suget nå?

Er det vanlig å få dette etter 1,5-2 måneder, og når gir det seg igjen?

Hvor lenge må jeg holde meg før disse tvangstankene og suget blir borte?

Ønsker svar fra dem med erfaring, for jeg er for første gang motivert for en slutt men jeg var ikke helt forberedt på dette...