View Single Post
Hei. Jeg er veldig oppgitt og vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Tråden kan være litt lang, men bear with me

Litt throwback av hva som har skjedd:

For ca. 6 mnd siden kjøpte jeg en Audi a5 2010 modell som hadde kjørt 130 000 km for 240 000 kr hos en bilforhandler i Oslo. Bilforhandleren virket hyggelig og salget gikk alright, vi ble enige om at han skulle fikse en del småting og han skulle ta betalt for en vanlig servicesjekk som jeg skulle ta i byen min. (2t fra Oslo). Jeg signerte kontrakt og selger gratulerte meg med ny bil.

Etter ca. 1.5t med kjøring begynte oljelampa å lyse. (gult lys). På dash bordet sto det at jeg må fylle på olje men jeg kan fortsette å kjøre. Jeg tenkte siden selger ikke har tatt den med på service har ikke det blitt påfylt olje og er det sikkert bare å fylle på. Fylte på 1L og lampa ble borte. So far ingen andre problemer.

Men lampa kom på igjen etter drøye 150-200 km til. Jeg fikk jo hjertet i halsen og fikk mye rare tanker. Tenkte jo at det ikke kan stemme at bilen har brukt 1L olje på så kort tid?? Jeg sendte melding og vi avtalte at vi skulle ta den med på verksted. På verkstedet skiftet de olje og filter, og sa at motoren er det ingen problem med. Mulig sensorfeil, og ingen tegn til lekkasje.

Jeg dro så hjem for å tappe oljen og det var ikke noe sensor feil. Jeg tappet akkurat 3.6L olje og tanken til audier har 4.6L kapasitet. Sensoren stemte, og så motoren hadde faktisk brent opp 1L olje på så kort tid. Etter en kjapp google søk viser det seg at det er en kjent feil ved disse motorene.
Jeg sendte melding til selger og vi ble enige om at jeg skulle kjøre bilen tilbake til Oslo så han kan utbedre feilen. (måtte fylle på enda 1l olje for turen).
Selger sa da at bilen er på en lang service og kan ta 7-14 dager å fikse. Jeg spurte om selger kunne disponere med en lånebil imens, dette nektet han og sa jeg skulle med forsikringen min. Greit, jeg kan vente i to uker..

NÅ har det gått over 4 mnd og han har fortsatt ikke reparert bilen.

Jeg spurte om jeg kunne få heve kjøpet etter 30 dager siden han fortsatt ikke hadde reparert motoren og dette bekreftet han er greit. Jeg har det skriftlig på SMS.

Men så ombestemte han seg. Han forteller meg ikke hvor bilen er, og ignonerer meg både på SMS og telefon. Han har også byttet tlf nummer. Jeg fant også ut at selskapet har fått nye daglig ledere, og han har gått ut fra selskapet. (Magnum Auto AS)

I løpet av disse 4-5 månedene har jeg fått kontaktet en advokat, prøvd å mekle og komme i en enighet frem og tilbake uten noe lykke. Han hevder jeg har tuklet med SMS'en om at han sa det er greit vi får hevet kjøpet (lol) og at han ikke har sendt dette-Men jeg har bevis på innboksen min at denne SMS'en er faktisk mottatt fra han samme dag som jeg leverte bilen. (Jeg tok også et bilde av en kontrakt der han skrev "Bil mottatt". Jeg har bevis, men han står fast om at SMS'en er fake.
Uavhengig om den er fake eller ikke, så har jeg flere grunnlag for å heve kjøpet. Jeg vet at retten er på min side. Herregud han har jo forsøkt å reparere bilen i 5 mnd. nå! Jeg står igjen med hverken bil og penger.

Han fikk fraværsdom i går hos retten. Men advokaten sier likevel at det kan være veldig krevende å kreve inn kjøpssummen siden han ikke svarer oss og ikke representerer Magnum Auto lenger. Er det virkelig så enkelt å slippe unna som en bilforhandler?? Bare ignorere alt så går ting bra?

Anyways, spørsmålet mitt er.. Hva gjør jeg no freaks? Skal jeg dra ned til politistasjonen i morgen og melde bilen stjålet eller skal jeg stole på advokaten min?

alle tips tas i mot.
Hilsen en fattig uheldig student som har klart å havne i deep shit.