View Single Post
Hvilken: Solar Lottery av Philip K. Dick.

Hva: Solar Lottery tar for seg en verden som er drevet av logikk og tall. Avgjørelsen av hvem som blir "Quizmaster", en type president av verden, blir tatt av en datamaskin og er en tilfeldig utvelgelse. Boken tar for seg hva som skjer med et knippe personer når en ny quizmaster blir valgt. Vi er innom både den nye og gamle quizmaster, utvalgte personligheter i entouraget til de to, og by some reason så følger vi også et romskip ut i verdensrommet på jakt etter en ny planet i solsystemet(idk why, its weird).

Hvorfor: Philip K. Dick er kanskje ikke et navn som alle drar kjensel på, men du har garantert hørt om filmene/seriene som er inspirert av bøkene hans; Blade Runner, The Man In The High Castle, Total Recall, Minority Report, A Scanner Darkly. Dette er verk som
etter min mening utforsker særdeles interessante temaer og jeg hadde lyst til å utforske hvem denne forfatteren er.

Hvordan: Faktisk ikke så altfor bra. Det er riktignok første novelle han fikk utgitt så til dels er det unnskyldt.
Jeg synes premisset er kjempekult, men selve historien klarer aldri dra nytte av ideene som blir presentert. Jeg skulle gjerne fått vite mer om samfunnet her, hvordan ting fungerer og hvordan menneskene lever livene sine i denne verden som blir styrt av spillteori, tilfeldig utvalg og hva ellers som foregår; istedet får man en realtivt kjedelig historie med masse mennesker man ikke bryr seg noe om.
Jeg kommer til å lese mer av Dick, men jeg håper det kan være mer filosofisk snacks og presentasjoner av ideer enn denne boken som føles mer som å lese en chase-scene fra en B-film.