View Single Post
Sitat av Sirup Vis innlegg
Hvordan kan legen vite at dette har foregått lengre enn 6 mnd bortsett fra å ha hørt det muntlig fra meg? Og kan det kreves totalavhold? Tenker da i forbindelse med bursdager, ferie ol. Lurer også fælt på hva mitt forbruk kommer til å slå ut på peth-testen, om det faktisk blir en høy eller lav score. Drikker aldri vin eller sprit, og ikke en 12-pakning. Sånn som jeg tolker det, kan en peth-test kun vise forbruk 2-4 uker tilbake i tid, kan legen da melde dette inn basert på kun 1 prøve i dette tidsrommet?
Vis hele sitatet...
Det er ikke så enkelt heller, mengde har mye å si for deteksjonslengde.

Chronic alcohol-dependent patients have been found to have high PEth levels at admission to a detoxification clinic, and PEth is measurable for up to 14 days after sobriety (Hansson et al., 1997). A single binge or repeated intake of <48 g ethanol/day for 3 weeks gave in whole blood a PEth concentration of <0.7 µmol/l, which was the limit of quantification (LOQ) that was possible to achieve in two previous studies (Varga et al., 1998; Wurst et al., 2003). After repeated intake of 48–102 g ethanol/day for three weeks, the concentration of blood PEth was 1.0–2.1 µmol/l (Varga et al., 1998)[/b]. PEth in blood resides mainly in erythrocytes and the mean half-life (t1/2) of PEth in blood from alcoholics was found to be ∼4 days (Varga et al., 2000).
Vis hele sitatet...
I uthevet sitat kan du se at dersom under 48g alkohol inntas per dag, vil du være under LOQ, som er grensen for at man skal kunne få utslag. Som ifølge NHI blir ca. 3,7 øl á 0,33 eller rundt 1,1 liter øl per dag. En halvliter øl blir ca. 18,6g alkohol, så om du drikker 3-6 halvlitere om dagen, og har gjort det konsekvent de siste tre ukene vil du være i andre gruppe. Som vil indikere at du ligger langt over anbefalt inntak.

Du skal altså kunne ta deg en øl eller to i selskap uten å bekymre deg, med mindre du har prøve innen en dag eller to. Hvor lurt det er, når man har et problem er jo en annen sak. Jeg har ingen ekspertise innen medisin, så det er sagt, men artikkelen jeg siterer er den mest siterte jeg fant på google scholar.

Forskningsartikkelen
NHI om alkohol