View Single Post
Hei.

Har i lang tid stått på Oxycontin og oxynorm som smertelindring, hadde en periode for ca 1år og 2 mnd siden hvor jeg eksperimenterte veldig med dose og den euforiske følelsen. Etter litt lengre tid på doser som 200mg oxycontin i døgnet + x antall 10grams oxynorm tok fornuften tak i meg å jeg la meg inn for 1 uke rehab å sykehuset.

Overlege på medisin (som for øvrig ikke var noe som helst dømmende siden ingen av legene som etterhvert skrev ut resepter informerte meg med skaden jeg kunne påføre meg med langvarig bruk å langt høyere doser enn jeg var foreskrevet). For øvrig stilte ingen spørsmål om at jeg brukte mye kortere tid på både oxycontin og oxynormen jeg var forskrevet av lege. Derfor pågikk det i en tid før jeg selv startet å lese diverse historien om ødelagte liv som følge av opiater.

Så fort jeg kom inn på sykehuset skrev jeg en lapp hvor jeg noterte hvor store doser jeg hadde tatt (pyntet nok litt fint på den listen så de ikke skulle bli sint eller skuffet over meg, jeg er for øvrig en person som har vært kjempemye innlagt på ene avdelingen her, å har derfor et godt forhold til alle leger og sykepleiere. Uten at det skal høres ut som skryt vet jeg at alle ansatte liker meg som pasient siden jeg har god oppdragelse, er hyggelig og er veldig åpen når jeg prater om va som plager meg//va jeg tenker).

Ut i fra det jeg skrev på lappen ville legen at vi først skulle kutte ned til 30mg morgen 30mg kveld med oxycontin, å heller bruke oxynorm når jeg fikk evt smertetopper. Jeg var knallhard mot legen å forlangte å gå ned til 10 mg morgen / 10mg kveld, å heller gå igjennom et helvete mens jeg lå på sykehus å hadde trygghet rundt meg. Legen sto på sitt men sa at det var jeg som hadde siste ord, å fikk det heller bli for jævlig kunne jeg gå til 30/30.

Som alle andre som har opplevd kraftige abstinenser var de første døgnene et helvete. Ingen søvn, RLS, svettetokter, plutselig iskald, gjesping og det kanskje værste av alt, hodet heelt på vilspor. Jeg la meg inn på en Søndag. I løpet av alle nettene prøvde jeg alt mulig av c-preparater, immovane, valergan, stilnoct osv. Nada effekt av noe av det, gikk vel 2-3 uker på valergan bare for å prøve det ut så mulig jeg hadde noe effekt av det etterhvert.

Torsdag, aka 4-5 dager siden valgte å legge meg inn, startet dagene å bli bedre. Jeg fikk enkelte dager med god søvn, å jeg kjente at 1-2 timer etter inntak av den ene 10mg tabeletten ble humøret bedre. Ut over dagen dabbet det mer og mer av, å rundt kl 17-18 kjente jeg at tunge tanker og symptomer kom tilbake. Fikk ny tabelett kl 20. å kjente en times tid etterpå at de mer normale og positive tankene + motivasjon til å gjøre noe kom sigende tilbake. Søvn har vært bob/bob helt siden da, å var det forsåvidt i årene før dette også.

Etterhvert som jeg ble dårligere og dårligere i forhold til sykdom måtte jeg opp i dose på oxy. Havnet på 30/30 og har vel stått på det i 6 mnd ish. Trappet selv ned til 30/20 rundt årsskifte. Har hatt noen dager hvor jeg har følt meg veldig i kjelleren å derfor tatt flere tabeletter enn jeg burde, men aldri gjort dette mer enn 1-2 dager før jeg har gått over til planlagt dosering.

Oxynormen er dog en annen historie, siden den har så kort virketid og halveringstid + er instant release har jeg ofte missbrukt disse visst jeg følte jeg trengte en boost i motivasjon o.l.

et eksempel: Uke 1: Fra Søn-Søn tar jeg den planlagte dosen med oxycontin som er 30mg morgen og 20mg kveld, mens i løpet av denne uken spiste jeg sikkert 100mg oxynorm om dagen. Alt var bra, motivasjon bra, orken til å gjøre ting er tilstede, føler meg vel og opplagt rett og slett.

Uke 2: Fra Man -Søn tar jeg den planlagte dosen med oxycontin på nytt som er 30mg morgen og 20mg kveld, jeg prøver denne uken å ikke ta noen som helst oxynorm. Mandagen kjenner jeg meg sliten, deppa og litt ekstra kort lunte siden kroppen er vant til å få 100mg instant release ila dagen. Men allerede Tirsdag føler jeg meg som jeg har brukt å gjort.

Casen er nå at jeg har tenkt å slutte helt, å de 2 siste ukene har jeg gradvis seponert fra 20mg morgen 20kveld, til 10mg morgen 10mg kveld, å lnå urer rett og slett på om det e mulig å slutte ved hjelp av å bare bruke oxynorm. Min siste oxycontin 10mg tok jeg i går morges (søndagmorgen kl 09.30). Tok 1 oxynorm + en halv blåvalium søndag kveld å sov som rundt 12 timer. Våknet opp i morges sliten og småsvett, tok ikke noen ny oxycontin da, men tok en 10mg oxynorm. Formen har ikke vært optimal i dag, litt hetetokter og frysninger, gjesping og tonge tanker, men ingenting ekstreme greier.

Har forøvrig masse igjen av samtlige preparater. Rundt 80 10mg oxynorm og sikkert det dobbelte oxycontin (som jeg ikke har tenkt å bruke). I tillegg har jeg rundt 15 blåvalium (10mg).

Ved å ta en oxynorm 10mg i ny og ned, feks morgen og kveld, utsetter jeg bare de ordentlige abstinensene eller gjør jeg dem bare mildere?
Oxynorm har jo kort virketid og halveringstid i forhold til oxycontin, men begge har vel samme virkestoffet oxycodone.

Noen som har anbefalinger til va jeg skal gjøre? Valiumene brukes ene og alene til søvn, da prøver jeg som regel først med en halv, å visst det ikke viser seg og funke tar jeg andre halvdel.

Jeg gjør dette helt på egen hånd, uten at fastlege eller andre vet om det. Å motivasjonen min til å gjøre det er at det har dukket opp en person i livet mitt jeg er helt usannsynlig glad i. Hun har ingenting i imot min bruk av oxy, verken høye eller lave doser. Men jeg tenker for at vi skal ha det best mulig i lag hadde det vært best å bare kutte det ut så fremst det går fint mtp magesmerter o.l.

Tusen takk for at dere leste dere igjennom dette, å takk for alle innspill som kan være med å hjelpe.