Tråd: Groguide
View Single Post
Anonym bruker
""
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Tenker planten din tar opp for mye næring.
Vanlige årsaker:
-Overgjødsling(duh.)
-Overvanning
-Bloom-boosters og lignende stimulanter.

Prøv en flush med pH-justert vann om du har gitt for mye næring eller la jorden tørke ut om du overvanner.
Vis hele sitatet...
Jeg er veldig restriktiv på næringen men:
Jorden tørker ut før jeg vanner (hvertfall de 4-5 øverste cm) og det går mellom 2 og 4 døgn mellom hver vanning, pottene er ganske lette før jeg vanner.
Jeg har kun har hatt 2 matinger med ca. 1/4 av anbefalt dose (jorden var allerede tilsatt næringstoffer), jeg startet med næring for kun 2 uker siden.
Kun normal vekst næring for gønne planter og grønnsaker.

Jeg skal egentlig vanne med næring igjen i dag, men jeg skal prøve å hoppe over og se om symptomene endrer seg, jeg ser jo ikke noen klare symptomer på at det er for lite næring hvertfall.
Og de laveste bladene viser ikke symptomer så nitrogenmangel kan vel utelukkes?


Sitat av Kloakk Vis innlegg
Ser ut som overgjødsling ja, kan være hetestress, men om temperaturen ligger på 25 så burde det være problemfritt. Ser ikke ut til at det er så galt at du må flushe, men gi jentene kun vann de neste par vanningene.

Deretter halverer du dosen, altså gi gjerne næring ved hver vanning, men halver dosen. Når man dyrker i jord vil det uansett aldri gå så fort galt at det ikke kan justeres uten særlig problemer for planten når det gjelder mangler. Overgjødsling derimot, det kan gå over natta.

En annen liten ting, om du allerede er eller når du kommer til 12/12 syklusen, sett det sånn at du er hjemme når lyset skrur seg på, det er alltid best å vanne i starten av de 12 timene planten får lys.
Vis hele sitatet...
Dette er en auto, så lyssyklusen er 24/0, jeg ser det er litt forskjellige meninger om det burde være 20/2, 20/4, 18/6 osv på autoer så jeg er litt usikker på hvordan jeg bør gå frem akkurat der. Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre 20/4 i blomst da jeg mener å ha lest at det er noen kjemiske prosesser som aktiveres ved mørke.

Som jeg skrev rett over her så føler jeg at jeg ligger relativt lavt når det kommer til næring, men der igjen så er autoer litt annerledes og jeg har brukt jord med tilsatt næring (startet ikke med tilsatt næring før uke 3 ca og har kun gitt det 2 ganger).

Jeg skal ha plantene ut av boksen i kveld, skulle egentlig gi næring men jeg går for kun vann og litt mer LST. Skal prøve å få tatt noen bilder i normale lysforhold.

En annen mulighet kan være lysene, jeg synes de er veldig effektive og plantene er generelt sunne og sterke. Men lysene er kinesiske COB-er og jeg har 4stk 50w, 2 full spektrum, 1 rød og 1 blå (+ 1 x 30w hvitt lys for å dekke grønt) over plantene som henger i fra taket i en vannrett "+" formasjon.

Den toppen som viser mest symptomer har én stk blå cob hengende rett over seg, det kan hende denne cob-en avviker fra spesifikasjonene og ikke oppfører seg likt som de andre 3? Og blått lys er kanskje mer intenst enn feks det røde?

Jeg har også ett par ekstra full spektrum, 3500K og 6000K 50w COBer, men disse er ikke montert enda.

En siste ting, spektrometer, er dette noe som gå å leie ett sted? ELler finnes brukbare billige utgaver? Dette er vel i utgangspunktet ett litt dyrt instrument?