View Single Post
Nietzschelist
kn^tte's Avatar
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Grunnleggende intelligens er så klart medfødt. Men selv om man er intelligent er man likevel avhengig av stimulans fra miljøet rundt seg for å kunne utnytte iboende intelligens og utvikle ferdigheter, da. Forøvrig syns jeg ikke at man egentlig har rett til å klage over at man ikke er dyktig i noe når man slettes ikke har prøvd særlig hardt.
Vis hele sitatet...
Dette må være en av de mest stigmatiserende setningene jeg har lest her på forumet. Du kan virkelig ikke mene at noen mennesker er mindre intelligente fordi de ikke har utviklet kunnskapen sin i praksis?

Selvsagt er verden rundt oss noe vi ikke kan la være å unngå å observere og inhalere. Likevel tror jeg ikke et svært intelligent menneske skal ha så veldig store problemer med å skjønne det som skjer uavhengig om verden rundt fortsetter å snurre eller ikke.

Jeg tror også at veldig mye kan oppnås dersom man jobber hardt for det, men jeg tror også at intelligente mennesker ikke trenger å jobbe like hardt for å oppnå samme resultater, eller tilogmed oppnår bedre resultater med mindre innsats.

I Norsk skolesystem er det heller ikke særlig tilrettelagt for å dyrke intelligente genier. De menneskene som kunne blitt Norges svar på Einstein blir ikke tildelt det rette utstyret for å ivareta og dyrke sin sensasjonelle intelligens. De må ta til takke med å være like alle andre, og får man for gode karakter eller viser interesse for fag blir man kalt boknerd eller brilleorm.

Jeg skylder på saueflokken Norge, ikke enkeltmennesket, når det gjelder dyrking av intelligens. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så fantastisk imponerende at noen er god på ski, men dersom man kan avansert matte i en alder av 9 blir man stoppet i sin utviklingsprosess fordi pensum ikke går lengre. Kjedsomhet er intelligente menneskers største frykt. Dersom stimuli mangler, er det ikke alltid like lett å vite hvor man skal lete etter det, spesielt ikke i ung alder.

Sitat av frtoretang Vis innlegg
@Myoxocephalus
Jo du har nok mye rett i det - men se på denne tråden. Eller andre tråder om IQ. Eller husk tilbake til samtaler du har hatt med andre mennesker om IQ .

For min del så er det virkelig bemerkelsesverdig at hver eneste gang IQ er tema så skal de med høy IQ disses. Vi har så mange stereotypier av de som har høy IQ. Og straks etter at folk har disset mennesker med høy IQ, så gir de seg gjerne inn på en harang om IQ generelt og forsøker på best mulig måte å avvise IQ, fornekte målingene eller generelt mene at IQ ikke er virkelig.

De samme menneskene er deretter kjapt ute å flagger at de selv, de er full av EQ. De besitter en sosial intelligens få andre er forunt. Også går det noen runder om hvor viktig EQ er kontra IQ.

De ser ikke at alt dette får dem til fremstå som usikre eller liketil med en noe lavere EQ enn de akkurat har påberopt seg. For en som var god på relasjoner og det mellommenneskelige ville vel ikke disset en hel gruppe mennesker? Det er kanskje en grunn til at de ikke ser det selv?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i det du sier. Det gir for meg ingen mening hvorfor det skal være noe motstridende med det å ha høy IQ kontra det å ha høy EQ. Jeg tror nok mange intelligente mennesker scorer høyt på begge skalaer, dersom intuisjon er velutviklet på en person med høy IQ. En person med høy IQ har allerede en forståelse for mønsterdanning og system relasjoner, og overgangen til å se disse relasjonene i menneskelige settinger, og transformering til å forstå sosiale koder, vil jeg tro er ganske smidig for en med høy IQ.
Sist endret av kn^tte; 15. februar 2016 kl. 16:13. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.