View Single Post
Sitat av Relevant Vis innlegg
...Så jeg spør deg, hvordan i alle dager kan kultur og miljø påvirke dette? Klart, miljø og kultur kan påvirke IQ'en din men det er fordi det påvirker dine kognitive egenskaper fremfor din evne til å få lik målingskvalitet som andre mennesker.

...
Vis hele sitatet...
For mennesker som vokser opp i en kultur hvor problemløsing og mønsterdannelse er et naturlig stimuli i hverdagen (gjennom skole og generell oppvekst i hjemmet), vil en IQ-test fra Mensa være lettere enn en person som vokser opp uten disse mulighetene. Dette er bevist, spesielt da tidligere forskere skulle påvise forskjellen i intelligens mellom sorte og hvite mennesker. De sorte hadde rett og slett ikke de samme mulighetene som de hvite da det kom til mentalt stimuli (og testene var basert på deler av skolesystemet tilbake i tiden), noe som førte til lavere resultater (kan prøve å finne artikkelen om dette dersom du ønsker det..).

Jeg vil si det for være litt opp til enhver å kalle IQ for intelligens. Personlig er jeg uenig med denne sammenlikningen da det er en kondisjonell test på dine ferdigheter som kan påvirkes av dine tidligere erfaringer med tilsvarende oppgaver. Folk kan trene seg opp til å svare på IQ-tester, men jeg vil ikke si at det gjør dem noe mer intelligent..

Ellers så er vi vel ganske enige vil jeg tro (?).

Argh.. rakk ikke å redigere dette, men det med raseforskjellene og IQ-tester er kanskje ikke det beste eksemplet. Greit at folk kan trene seg opp til disse testene, men ettersom testene ikke lenger er såpass avhengig av skole/utdannelse som det var tilbake på den tiden så blir det et nokså ugyldig argument fra min side..
Sist endret av The Riddler; 27. januar 2016 kl. 15:58. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.