View Single Post
Jeg mener at enhver ting kan være norskfaglig. Det å skrive en god oppgave som problematiserer noe er det norskfaglige. Evnen til å sammenligne ting, sette det opp mot hverandre. Lage en god problemstilling og komme med en godt forsvart konklusjon er det som burde være i fokus. Om oppgaven sammenligner Lars Saabye Christensen sin beatles, med Hans Jaeger sin Fra christiania bohemen eller Carebears vs Ever after High, er for meg uviktig. Da det er måten oppgaven skrives på som burde være viktig. Takk for at jeg hadde norsklærere som gjorde det slik istedenfor å fokusere å kun norsk.

Men back on case, mange gode tips her. Men lag en problemstilling og vis utkastet til læreren din og hør om det er bra eller det er noe du burde endre på. Ser jo at du har gått fra knark til norrøn mytologi/litteratur. Og det er jo ofte en norsklæreres våte drøm.

Problemet med slike oppgaver er ofte avgrensing og det burde du spørre læreren om. EN oppgave som spenner for vidt vil få dårligere karakter enn en som er mer presis. Så en god problemstilling med klare avgrensinger er veldig viktig. En eventuell forklaring til dette kan legges enten etter Problemstillingen eller være en del av selve innledningen. Eller slik jeg er vant til en del av konklusjonen. Og ett tips til, før du leverer så er det to ting du burde, få en anne til å lese igjennom oppgaven også les den høyt for å få luket ut rare setninger og skrivefeil.

Til en muntlig presentasjon burde du kunne alt utenat, og lag deg que cards. små notater som du kan bruke som knagger hvis du skulle glemt noe. Og til en eventuell powerpoint, Less is more. Ikke lag vegg av tekst, maks fire punkter med en setning på. Resten skal jo du kunne utenat og skal fortelle forsamlingen om.