View Single Post
Sitat av snegler Vis innlegg
Trikset med fordjupningsoppgåva er å velge seg ei problemstilling som ein lett kan svare på utan å måtte bruke år og dag på å kome seg gjennom primær- og sekundærkjeldene.
Vis hele sitatet...
Det er veldig sant. Flere serier på flere sesonger er altfor mye. Men én serie på seks episoder mener jeg er sammenliknbart med en bok, oppramsing av handlingsreferat er en vanlig grøft man uansett bør unngå.


Du bør vise at du har lese minst ei bok. Dette kjem du ikkje unna om du vil ha ein grei karakter
Vis hele sitatet...
Du må selvsagt kunne henvise til teori når du tolker f eks en film, men jeg tror ikke nødvendigvis en bok må være objekt for analysen. Det bør ikke være et krav i alle fall, et utvidet tekstbegrep omfatter også film. Jeg ser egentlig ikke helt forskjellen på å skrive om en film eller (kort) serie og å skrive om en bok, gitt at det ikke dreier seg om 50 timer TV som du sier. I starten snakket ts om å sammenlikne retorikken til hovedpersonene i to serier, det kunne funket å velge ut en episode av hver og analysere en spesifikk tale av hver person eller noe. Skal man sammenlikne må man sammenlikne noe spesifikt, ikke "virkemidler".