View Single Post
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Jeg mener, det må være en logisk grunn bak majoritetsbefolkningens (les sunnienes) voldsomme opprør i Syria og intense hat mot Assad.
Vis hele sitatet...
Det er en kombinasjon av flere rimelig eksplosive grunner. Den første er at det hemmelige politiet i Syria er/var vel kjent for å være mange, mange hakk verre enn i andre arabiske land. I skarp motsetning til Kina, Irak under Saddam og tilogmed i motsetning til dagens Iran levde faktisk den jevne syrier med en reell frykt for det hemmelige politiet i daglivet. Herregud, jeg møtte dem selv. De var overalt og kunne ta hvem de ville når de ville.

Den andre hovedgrunnen har jeg skrivi om før; kombinasjonen av bedriten økonomi og absolutt ingen muligheter til jobb (og skulle du mot formoding skape noe var du en trussel og ble tatt ut), massiv befolkningseksplosjonen er ille nok til å vippe et hvilket som helst land av pinnen og Syria hadde begge disse faktorene i mye, mye større grad enn noe annet arabisk land. Kombiner det med eskalerende høye medgifter for å faktisk bli gift og et sosialt system hvor man ikke kan ha kontakt med damer utenfor familien.. vel, da har du ett land med massevis av 20-30-åringer som ikke en gang har holdt ei dame i hånda noensinne, og etter all sannsynlighet aldri noensinne kommer til å få ei dame utenom voldtekt eller prostitusjon. Jeg har faktisk aldri noensinne sett noe i nærheten av et sosial system som er så helt for jævli konterproduktivt.

Den tredje er at Syria er et delt land. Nord-delen har alltid hatt identiten og handelen mot Tyrkia og Iran, imens sørvest-delen alltid har vært rettet mot den arabiske verden ( sør-øst er kun ørken). I tillegg til at man totalt har manglet en felles kulturell identitet har de i tillegg et sammensurium av klaner, etnisiteter og religioner som gjør det mer eller mindre umulig for utenforstående å forstå noe som helst av hva som stoler på hvem.

Samtidig på en annen side, så føler jeg at vestlige medier ikke forteller engang halve sannheten om jihadistenes herjinger og jævelskap og hvorfor de sloss mot _både_ FSA og Assad, og hvem som forsyner dem.
Vis hele sitatet...
BBC news har endel gode artikler (start med denne). Jeg har ikke klart å finne tegn til bias i artiklene deres, og jeg er rimelig vàr for det (noe som åpenbart ikke betyr at det ikke finnes, men jeg har liten tro på at det skal være noe systematisk bias og det virker som de iallefall forsøker å rapportere ærlig).

Om du med vestlige medier derimot mener norske medier har du et veldig, veldig godt poeng. Den norske dekningen har vært veldig.. interessant. Det har vært veldig spesielt å se hvor ensrettet og systematisk den har vært. Skremmer egentlig vannet av meg, for jeg overhodet ikke vant til å måtte lese nyhetene her hjemme med såpass sterk mistro som man trenger her.

I grunn, vi får såpass lite korrekt og objektiv informasjon (selv if.t steder som Afghanistan og Irak), at det er vanskelig å danne seg et konkret og nøyaktig bilde av hva situasjonen er per dags dato.
Vis hele sitatet...
Vel, jeg tror man har godt med grunnlag for å si den store, store majoriteten av oppørere ligger imellom såkalt moderate islamister (tilsvarende prestestyret i Iran / dagens regjering i Tyrkia.. altså mennesker som ønsker fungerende samfunn, bare basert på rimelig annerledes verdier enn våres) til klin gærne jihadister (tilsvarende Taliban som ikke bare gir fanden i hvordan folk har det, men mer eller mindre aktivt gjør folks liv verre). Det er ingen tvil om at de brutale jævler du ikke vil skal ha makten.

Det er derimot heller ikke liten tvil om at Assad er en person man ikke vil skal ha makten. Jeg har også mistrodd mange av rapportene som har kommet, men de siste avsløringene av massedrap (cnn) ser ut til å holde vann hittils; de virker veldokumenrte, henger på greip og passer inn i bildet av hva vi allerede vet om det syriske regimet.. selv om det er mye verre enn de fleste av så for oss. Veldig synd, fordi det minsker mulighetene for en løsning ganske dramatisk.
Uten tvil er denne krigen en av desidert styggeste og blodigste borgerkriger verden har sett. Og stormaktene kjekler seg i mellom som om det var et sjakk-spill..
Vis hele sitatet...
Kanskje.. men det er vi som tar feil. Syria er i en mye verre posisjon enn Libya noensinne var, mye høyere andel Jihadister, mye svakere felles identitet og ett komplett fravær av idealisme og politisk opprør. Sannsynlighetene for at Syria desintegrerer på samme måte som Libya er overveldende, og sannsynligheten for at det går mye, mye verre er også tilstede. Det er flere grunner til at det virkelig, virkelig burde skremme vannet av oss. Når Libya desintegrerte fikk vi jo som kjent angrepet i Algerie mot statoil (basert fra Libya), thuareg leiesoldater som tidligere kjempet for Ghadaffi og kom tilbake Mali var en grunnene til at Mali eksploderte (artikkel), flyktningestrømmen til Lampedusa og jævlighetene de blir utsatt for har blitt tusen ganger verre nå som Libya ikke lenger har noe fungerende politi eller sentralstat og uten Ghadaffi som stabiliserende innflytelse har også Chad og SAR eksplodert i intern krigføring...


Vel, Syria har grense mot Israel (som har atomvåpen), grense mot Tyrkia som lenge har kriget med kurderene langs grensa, i tillegg til at de også øker sjansene for at Tjetsjenia og Dagestan eksploderer i ansiktet på Russland igjen. Jordan sliter allerede sterkt under flyktningestrømmen og har sine interne stridigheter, og Irak er ikke akkurat stabilt heller. Særlig tanken på Israel i krig mot en araberstat burde virkelig, virkelig skremme vannet av oss.

.. i det hele tatt, om Syria desintegrerer til lovløshet kan dette virkelig sette verden i flammer. Ironisk nok, så er Norge, som et av de større olje-eksportlandene i vesten kanskje det eneste vestlige landene som kan komme ganske godt ut av en større regional arabisk krig dog.
Sist endret av DumDiDum; 22. januar 2014 kl. 01:47.