View Single Post
Sitat av Eyeamare Vis innlegg
At ikke noe er gjort med denne situasjonen enda er bare sykt, så utrolig sykt.
Norge liker å skryte av det humanitære arbeidet.. Men hva med å heller prøve og gjøre noe med all elendigheten som fører til det som lager behovet for humantært arbeid!?!?
**bump thread!
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du har nok bakgrunnskunnskap om konflikten til å si at det ikke er gjort noe med konflikten enda.

Konflikten har vært oppe i sikkerhetsrådet i FN, hvor Kina og Russland la ned veto mot en intervensjon og strenge sanksjoner mot Syria. Etterhvert var det bare Russland som la ned veto, på grunn av deres økonomiske interesser i Syria, mesteparten basert på våpenhandel.

Videre, så er det en internasjonal operasjon på gang for å få hentet ut og destruert alt av kjemiske våpen. Her bidrar Norge med store ressurser.


Og, la meg spør deg, hvordan i huleste skal du kunne stoppe det som skaper humanitær krise? I Aftenposten Innsikt, et par nummere tilbake, så kommer det klart frem at det ikke er en samlet opposisjon mot regjeringsmakten, men derimot en splittet og fragmentert opposisjon av religiøse opprørsgrupper som kriger. Det blir beskrevet at man ikke lenger vet hva man kjemper mot.

Så, hva skal det internasjonale samfunnet gjøre når Russland legger ned veto, og det heller ikke er klare parter i konflikten? Det er ikke så lett som at Norge putter inn flere titalls millioner kroner i bistand eller sender FSK på drapstokt etter presidenten i landet.



Jeg mener personlig at et samlet sikkerhetsråd er det beste delmålet man kan ha for Syria. Med et langsiktig perspektiv håper jeg at presidenten går av, og at det blir satt i gang gjenoppbygging med støtte fra det internasjonale samfunnet. Man må også få på plass en religiøst nøytral regjering og skape et fungerende statsapparat.