View Single Post
Redpilled alfahann
391
Sitat av *pi Vis innlegg
Det blir for dumt. Du ma ha gener for å opptre aggressivt ja, ellers er du ikke et levende individ. Du må også eksistere i et miljø, fordi... jeg vet ikke, ifølge Kant er det litt vanskelig å se for seg at en hendelse skal utspille seg utenfor kategoriene tid og rom. Er vi på det nivået nå?
Vis hele sitatet...
Altså... Tid å rom må eksistere for at brennbart stoff skal være der også. Jeg tror ikke vi har havnet på noe høyere vitenskapsfilosofisk nivå, men heller at vi fortsatt befinner oss på ett branntrekant/barnehage nivå.

Uansett er det nok greit å ta ett skritt tilbake for å se på hva det faktisk er vi diskuterer. Jeg mistenker at det har oppstått en misforståelse på vegen. Utgangspunktet for diskusjonen var at Vidarlo påsto at rasisme kunne forklare deler av forskjellen i kriminalitet mellom innvandrerungdom og etnisk norske unger. Dette ba jeg han om å underbygge bedre og i den forbindelse nevnte jeg to alternative forklaringer på variasjonen i kriminalitet.Biologiske forklaringer og kulturelle forklaringer. Etter dette oppsto det to diskusjoner.

Den første diskusjonen er om rasisme kan forklare variasjonen i kriminalitet, den andre er om biologi potensielt kan være en forklaring i det hele tatt.

I den første diskusjonen argumenterte Vidarlo for rasismens innvirkning ved å vise til en anekdote. Ikke en anekdote der rasisme førte til kriminalitet, men en anekdotisk beskrivelse av at rasisme i det hele tatt eksisterer i Norge som ingen andre kan bekrefte. Dette syntes tydeligvis du var ett helt greit argument for rasismens påvirkning på kriminalitet i Norge.

Når jeg etterspør randomiserte eksperimentelle studier har du derimot sterke innvendinger mot konklusjonene man kan trekke på bakgrunn av disse. Du anser altså ett anektodisk bevis på at ett fenomen forekommer som ett overbevisende argument for at ett fenomet fører til et annet, men ikke randomiserte eksperimentelle studier.Dette synes jeg er litt rart, men la gå.

I den andre diskusjonen, som handler om at genetikk kan føre til forskjeller i kriminalitet mellom grupper eller ikke, har jeg aldri nevnt eksperimentelle studier med ett ord. Jeg ser med andre ord IKKE for meg at ett eksperiment som ser på Islamgener eller lignende vil kunne bevise at muhamedanere alltid begår kriminalitet. Jeg argumenter simpelthen for at gjennomsnittsforskjeller i frekvensen av ulike gener har en teoretisk mulighet for å kunne påvirke kriminaliteten til en gruppe i en gitt situasjon.

Kanskje du hadde latt deg overbevise om jeg skrev at Vidarlo så noen utlendinger med utenlandske gener på bussen en gang?

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvordan ville din oppfatning blitt påvirket om jeg fant et konkret eksempel på en brann der ett eller flere av elementene i branntrekanten var fraværende?
Vis hele sitatet...
Det hadde jeg likt svært dårlig. Tar du branntrekanten fra ett gjennomsnittsmenneske tar du fra ham lykken med det samme Jeg ser ikke helt hvordan du skal fjerne ett element i branntrekant med den definisjonen av brann som jeg forestiller meg, men du kan jo prøve!
Sist endret av bennnern; 19. april 2020 kl. 17:40. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.