View Single Post
Sitat av tormaroe Vis innlegg
Når det kommer til GUI-programmering for vanlig desktop så er det nok som mange sier ikke så veldig mange gode ressurser (sammenlignet med mobil, web, serverkoding etc.). Det vanlige er at man må gå direkte til dokumentasjonen for bibloteket/rammeverket en benytter, og finne ut av ting selv.

Og ikke glem at for å lære programmering så MÅ DU PROGRAMMERE! Du kan ikke lære sykling eller svømming uten å gjøre det, og det samme gjelder for faget vårt. Velg et verktøy (Qt f.eks.), og bryt opp oppgaven din i små steg. "Hvordan lager jeg et program som åpner et vindu?". "Hvordan lager jeg en knapp?". "Hvordan kan jeg plassere en haug med knapper på en fornuftig måte?". "Hvordan får jeg noe til å skje når jeg trykker på knappen?". Let i dokumentasjonen og prøv deg frem. Å lære på denne måten tar litt mer tid, men så lærer du også MYE BEDRE enn om du bare hører/leser hva andre sier.
Vis hele sitatet...
Gode poeng du kommer med her.
Det som er litt av problemet med å gå direkte til dokumentasjonen på denne måten er at det er vanskelig for nybegynnere å skjønne hvordan de skal benytte seg av f.eks en klasse. Hva skal hvor og hvorfor er ikke alltid så lett å skjønne.

Søkte litt på youtube og kom frem til blant annet:
www.youtube.com/watch?v=WPbvvBGi5oI og www.youtube.com/watch?v=6KtOzh0StT.
Nå er det mange år siden sist jeg jobbet noe særlig med c++/qt, men det jeg husker var at qt var rimelig greit å sette seg inn i, i forhold til forskjellige andre rammeverk.

Uansett, benytt deg av tipset til Tormaroe. Bryt oppgaven inn i mindre oppgaver og begynn der.