View Single Post
Trådstarter
46
Sitat av *pi Vis innlegg
Hvis de sier at du tar feil når du forklarer dem hva du føler, så er de i beste fall ikke spesielt emosjonelt intelligente, og i verste fall ganske manipulerende. Og ja, det er helt klart en mestringsmekanisme å holde tilbake for dem, og sannsynligvis en ganske adaptiv en også. Det er jo noe av det jeg snakker om når jeg foreslår greyrocking.

Det er vanskelig å si konkret hvordan du bør gå frem for å snakke med dem, når vi ikke vet problematikken deres. Velg i alle fall først å snakke med den du tror er mest interessert i/kapabel til å sette seg inn i hvordan du har det. Det er gjerne en som leder an og dominerer - velg den andre.

Det aller viktigste er å ha en klar ide om hvor du vil med samtalen. Fokus på hva du vil ha frem, ikke på hvordan du vil at de skal reagere. Ikke la deg avspore av hva nå for kort de bruker å dra. Vær rolig og ta det tilbake til poenget når de sporer av. Typisk måte det sporer av på kan være at de slenger mer eller mindre relaterte motanklager på deg, og at du tar agnet og forsvarer deg mot dem i stedet for å bare be dem først høre på og ta inn det du har å si. Høres det kjent ut?

Du kan godt si på forhånd hva det er du vil også, typ "nå vil jeg fortelle om noe jeg synes er problematisk for meg. Jeg trenger at du hører etter på det jeg har å si og ikke går i forsvar med en gang, er det ok?“.

Er de direkte manipulerende og gaslighter deg i sånne samtaler, så anbefaler jeg å ta opp samtalen. Det kan være gull verdt når du begynner å tvile på din egen virkelighet etterpå.

Det er selvsagt verdifullt å ga et godt forhold til foreldrene sine, hvis du faktisk tror det er mulig. Det er det dessverre ikke alltid, og da er et overfladisk og ryddig forhold mye bedre enn et usunt, nært forhold man konstant håper skal magisk forvandle seg til noe fint. Hvis et ryddig forhold ikke funker heller, så går det som vindaloo sier helt fint å bare kutte dem ut også. Jeg er ikke redd for å anbefale det, for det er liksom ikke en ting folk gjør om det ikke er nødvendig. Hvis man tenker at det er riktig så var det sannsynligvis riktig for ti år siden.



Det er dette her folk ikke skjønner. Det handler ikke om å straffe eller demonstrere, det handler om å ta ansvar for sitt eget liv. Om de hadde gjort det samme så hadde vi kanskje ikke vært i denne situasjonen.
Vis hele sitatet...
Takk for et godt svar!

Når jeg tenker igjennom det du skriver om hvordan ta det opp med han får jeg tanken av at det faktisk er like greit å bare la det være. Etter alt manipulering jeg har vært i gjennom i over 20 år tenker jeg det nok like greit er å bare ha et forhold der jeg ikke har så mye kontakt og ikke deler så veldig mye men mer overfladiske ting. Mage følelsen min sier det er det beste.

Det som er vanskelig at han kan være en veldig godt likt og snill person oppi alt elendigheten, så det er veldig lett å glemme av det dårlige under gode tider.

Det er dette her folk ikke skjønner. Det handler ikke om å straffe eller demonstrere, det handler om å ta ansvar for sitt eget liv. Om de hadde gjort det samme så hadde vi kanskje ikke vært i denne situasjonen.
Vis hele sitatet...
Jeg mente ikke at jeg så på det som straff eller demonstrere, men at jeg ville fått dårlig samvittighet av det da jeg er en ganske sensitiv person av natur.
Sist endret av perulv291; 14. juni 2021 kl. 18:36.