View Single Post
Spennende prosjekt. håper du lykkes. Fleinsoppen virker å være svært selektiv på beitemarkene sine og av personlig erfaring har jeg kun sett de på 1 av 10 beitemarker. typiske "rykkjetuer" er heller ingen forutsetning for at de skal vokse. Jeg er klar over at beitetrykk har en del å si. av de områdene jeg har erfaring med beites det jevnlig av kyr og når eierne tar ned kyrne myldrer det av sopp etter en ukes tid.

Foruten å hevde noen ekspertise så mistenker jeg at også graden av komprimert jord som en viktig faktor da dette har vert en slags gjenganger der jeg har vert. ser også ut til at den foretrekker relativt godt etablert bunnvegetasjon der jorden får ligge i ro og ikke vendes. har personlig aldri sett flein vokse på bar mark. siden denne arten virker å være middels nøysom så kan det antas at den er sårbar for løs jord da jord som er harvet eller pløyd endrer struktur og utsettes for varierende grad av oksygentilførsel som gjør at det kan utvikles gjæringsposesser i jorda som kan potensielt kan hemme veksten av nye sopphyfer. Det kan godt hende du får suksess, men det kan ta lang tid.

Intressant det du nevner med å bruke gressarter du vet vokser med soppen. viss du bruker en gresstust fra et donorområde, samt jord fra samme sted og undersøker komprimenringsgraden av jordsmonnet så kanskje du får suksess. Jeg tror også du bør se hvordan jordprofilen ser ut. Jordsmonnet sin laginndeling er svært viktig med tanke på gassutveksling og mikrobiologsike forhold og drenering. Vil sterkt anta at gressrøtter med jord på områder med flein inneholder en del sopphyfer fra soppen som potensielt vil kunne vokse frem av seg selv dersom forholdene ligger tilrette for det.