View Single Post
Det enkleste er jo å si noe som: Plutselig, helt uten forvarsel og smerter. Som å skru av en bryter.

Men av en eller annen grunn så vil jeg ikke det. Jeg håper jeg får beskjed en uke eller ti før at det går mot slutten, en naturlig død, og at når jeg får beskjeden føler jeg meg fysisk og mentalt i grei form. Jeg skal ikke ta i mot dødsbudskapet med glede, sinne, sorg eller redsel. Bare aksept. En verdig avslutning. For at det skal være mulig må jeg nok ha kommet så langt i livet at jeg har akseptert hvordan livet ble, følt at jeg gjorde det jeg kunne, at jeg hadde vært et ok menneske, tilgitt de feil både jeg og andre har gjort mot meg, og de jeg evt hadde gjort mot andre. Akkurat passe mett av dage. "Jasså, et par uker sier du, ja, men det skal nok gå greit. Har ganske åpen timeplan framover nå. Så på et par uker skal jeg fint klare å få ordnet det som ordnes bør". Jeg har nok, ser jeg når jeg skriver dette, en veldig lang vei å gå. Det var faktisk nyttig å skrive om dette, for plutselig fikk jeg et slags mål.

Hvor gammel? En plass mellom 80 og 100, formodentlig - og så ønsker man selvsagt ikke at den siste tiden skal være smertefull.