View Single Post
Sitat av Sky Vis innlegg
Dette nærmer seg et nivå av absurditet som gjør det vanskelig å trekke ut hva du mener og kommentere det, Odonkor.



Hva er det du snakker om? Selvsagt må vitenskapelig ideer på en eller annen måte formidles språklig, men hva slags argument er dette for noenting? Er evolusjon og gravitasjon plutselig noe mindre gyldig fordi det formidles språklig? Hva med en stol, er den plutselig noe mindre en konkret ting jeg sitter på fordi vi har blitt enige om å kalle det en stol? Jeg har vanskelig for å forstå hva du mener med at gravitasjon og evolusjon "ikke er annet enn et språk", og det fremstår nesten som om du er sinnsforvirret.



Noen kaller det de tror på for fakta, og det med god grunn. Andre kaller det de tror på hellig, men hva så? Er det noen kaller hellig plutselig likestilt med hva vi vedtar til å være fakta? Igjen, dette blir absurd.

Hva som er absolutt riktig kan vi naturligvis ikke vite på samme måte som vi ikke, i en absolutt forstand, kan vite at dette ikke er drømmen til en loppe på bikkja mi. For alle praktiske formål er det imidlertid helt uvesentlig å forholde seg til disse metafysiske spekulasjonene som passer seg bedre til en kveld i lenestolen. Pennen din vil dette ned på bakken om den ruller over bordet uansett, og liv på jorda vil utvikle seg gjennom evolusjon.

En nøytral person som leser bibelen vil neppe finne den veldig overbevisende. Den er fylt med noe litt fint, enormt mye som simpelthen er barbarisk mens den resterende delen er betenkelig og inkonsistent. Det samme kan ikke sies om evolusjon, og sammenligningen din er rett og slett absurd. Evolusjon er på ingenting bare "snakk", det er vitenskap.



Her kommer du igjen drassende med disse absurde påstandene dine. Noe er absolutt nødvendigvis mer rett enn det andre. Å hevde at alt er like rett eller like feil er noe fullstendig arbitrært vås. Noe er enten riktig eller galt i universet vårt, og vitenskapen er en prosess og en metode for å avdekke disse sannhetene til den grad det er mulig. For hvert eneste fremskritt i vitenskapen så har vi mer rett enn vi hadde før, og vår kunnskap konvergerer så godt det lar seg gjøre til hvordan universet faktisk er ved at vi hele tiden luker ut dårlige hypoteser, får nye og bedre observasjoner og reviderer teorier. Ergo, dette er ikke bare språk og snakk.



Jeg tror resten av verden vil være veldig interessert i å høre om dette store hullet du finner i evolusjonsteorien.



Arbitrært vås igjen. Hvor tar du dette fra?
Vis hele sitatet...
Hvorfor skulle det hellige ikke være likestilt med fakta?

Fordi du ikke er avansert nok til å forstå at det ene ikke nødvendigvis er mer rett enn det andre?


Ifølge DEG, min realitet kan være en HELT annen enn din, for meg kan det hende at en penn kan fly men da er man vel sinnsforvirret? (ser du tendensene? hva sa prestene 1000 år tilbake til kritikerne?)


Hvorfor kan ikke det samme sies om evolusjonen? Fordi du sier det? Backet opp av en teori, akkurat som religiøse.

Evolusjonen er så absolutt snakk, akkurat som det vi to gjør her og nå.



For deg er ditt mer rett enn mitt (uten at du helt evner(?) å forstå tankesettet jeg innehar).

For meg er mitt ikke nødvendigvis mer rett enn ditt, men vent litt, jeg har jo ingen tro...