View Single Post
Limited edition
Moff's Avatar
Sitat av Tias Vis innlegg
Jeg jobber i en bedrift med hundrevis av utviklere, og har selv ansatt mange av dem. Jeg kan love deg at jeg ikke engang gidder å lese søknaden din hvis CV-en din ikke inneholder en bachelorgrad i innen IT.

[...] uten utdanning så kommer du sannsynligvis ikke til å få et intervju hos en seriøs bedrift i dag.
Vis hele sitatet...
Njæææ. Det er seriøse bedrifter og seriøse bedrifter. Jeg har fullført videregående, men jeg har ikke gått allmennfag ("studiespesialisering") eller gjort noe som helst IT-relatert på skole, universitet eller på kurs før jeg landet en knallbra utviklerjobb i et helt tipp-topp seriøst firma. Det var ikke flere hundre utviklere der, riktignok; jeg kan ikke komme på mer enn en håndfull norske bedrifter som har så mange ansatte innenfor dette feltet - og jeg har ikke jobbet for noen av dem.

Med det sagt så var ikke min tilnærming at jeg søkte på utviklerjobben direkte. Jeg søkte meg inn i en "gulv-stilling" på tech-support, og brukte nesten et år på å vise utviklerne i firmaet hva jeg kunne gjøre. Det var det som gjorde at jeg klarte å få et intervju. Dette er en tilnærming som kan være grei å tenke på uansett utdannelse, hvis du vet hvilket firma du ønsker å jobbe for, og er villig til å bruke noen år på å jobbe deg opp i gradene.

Jeg vil på ingen måte råde noen til å droppe utdanning, rett og slett fordi det er veldig vanskelig å komme dit jeg er i dag, og det er ikke alltid nok å bare jobbe hardt for å få det til. Du må ha en solid dose flaks også, og møte rett sjef til rett tid.

Jeg tror imidlertid ikke det skal være noe problem for TS å lære seg programmering på siden av VGS og universitet/høyskole. Det er det jeg har gjort, og om du brenner for utvikling, så er det null stress å ta deg tid til å lære alt sammen mens du går på skole. Det er absolutt ikke nødvendig å ta fri for å lære seg disse tingene. Hvis du velger rett studievei så kan du også rette mange av de oppgavene du gjør under utdannelsen mot det du ønsker å jobbe med, og dermed få enda mer tid til å lære så mye som mulig.

Du må også tenke på det at ikke alt man lærer på skolen handler om grammatikk og historie. Ved å jevnlig omgås andre på din egen alder lærer du sosiale ferdigheter. Tar du et år fri, så vil alle på din alder være opptatt med skole på dagtid, og da "har du ingen" du kan omgås med i dette tidsrommet. Det er lett å tenke at dette er sånn som alle kan uten trening, men sosiale ferdigheter er kjempeviktig når du skal vise en potensiell arbeidsgiver hvem du er på 60 minutter eller mindre. Utviklere er veldig typisk introverte personligheter, og de trenger all den sosiale treningen de kan få. Du går også glipp av en god del elementær matematikk og logikk som kan være et helvete å lære seg på egenhånd. Det er selvsagt avhengig av hva slags type utvikling du skal gjøre - jeg driver en del med grafikk og 3D, og da må trigonometri-kunnskapene dine være helt på topp.

TLDR; ikke ta fri, det er nok timer i døgnet til å lære deg alt selv ved sidenav skole. Jeg gjorde det mens jeg gikk skole OG hadde deltidsjobb.
Sist endret av Moff; 9. mars 2019 kl. 19:52.