Tråd: Selvmord
View Single Post
Sitat av Xasma
Er du sikker?..

Om man står 3 mennesker på et tak som kan rase sammen når som helst 20m over bakken(masse dritt under som leder til en sikker død). Om ikke en av dere hopper vil alle dø. Er det da egoistisk å hoppe?

Dette er kun teoretisk, og kommer nok ikke til å skje, men du kan ikke si at det er dumt uansett hvordan du ser på det. Om du f.eks kaster deg foran en som skal bli skutt, og vet du kommer til å dø, men gjør det for å redde andre så er det jo ikke egoistisk
Vis hele sitatet...
Uten å være hundre prosent sikker, men tror egentlig den formen du beskriver er ikke gjengs hva en tenker om selvmord i vestlig kultur. Heroisk død ville sikkert vært beskrivelsen _hvis_ det faktum hadde vært at dette offeret hadde medført til de to andres overlevelse.

I tilfellet ditt der en livvakt eller lignende ofrer seg selv for en annen som skulle skytes er _mord_ den riktige beskrivelsen på selve tilfellet, selvom jeg forstår tankegangen din. Det er ikke selvmord for alle i Telemarks Bataljon selvom de drar ned til Afghanistan for "some heavy ass-fucking" med risiko for å dø. Ikke engang "attempt for suicide".

Men du har rett dog, det er forskjell fra kultur til kultur. Før i tiden, i Japan, var det en oppreisning i æressak å påta seg selv noe kalt "hara-kiri", en form for selvmord ganske utbredt blant samuraier når sjefene dems hadde bæsja på leggen.

Etterpå kom forgjengeren til dagens selvmordsbombere, kamikaze, noe som uten tvil var en stor ære, å dø for sitt eget land ved å fly et fly fullstappet med eksplosiver inn i en fiendtlig hangarskip, for eksempel. Et eksempel på selvmord med hele ordets forstand i tråd med dine eksempler. Både heroisk og yrkesrisiko helt klart, men allikevel selvmord.

Ikke for å pirke, men hvis jeg i tråd med en stilling som livvakt skulle basert meg på tittelen "potensiell selvmordskandidat" eller i en heroisk situasjon skulle vurdere hvorvidt jeg var "potensiell selvmordskandidat" ville jeg heller sett på selvmord som noe positivt - hvilket det uansett heroisk, yrkesrisiko eller egoistisk sett ikke er.. avhengig av kultur helgarderer jeg med.