View Single Post
Sitat av Lars99 Vis innlegg
Hva er det egentlig forskerene bruker til å måle disse avstandene? Mattematikk antar jeg, men jeg skjønner ikke hvordan de kan gjøre utregninger om avstand når avstanden er for stor til å observeres.

Forestill deg at de skulle brukt en laser til å måle avstanden til nermeste galakse. Da ville det tatt 2,5 millioner år for laseren å komme frem, og 2,5 millioner nye år å returnere, og først da, etter 5 millioner år når laseren returnerer vet vi hvor lang avstanden er.

Jeg vet ikke hvordan de gjør det, og det kan godt hende jeg forstår det hvis jeg leser om det.

Men jeg synes ikke alltid man skal stole 100% på alle forskere, som nevnt tidligere her i diskusjonen, kvakksalveri.

Disse forskerene får tross alt titals/hundretalls millioner i stipend til forskningen, og det kan hende de føler at de må produsere visse resultater for disse pengene.

Det er en kjent sak at intelligente personer ikke alltid er de mest selvsikre personene, at de noen ganger kan være litt nervøse, for de er rett og slett bare "nerder" og da tror jeg ikke de synes det er så lett å si til sjefen/investoren (som vanligvis er mere "bølle" personen) at de ikke vet, at de ikke kom frem til noe som helst, at alle millionene gikk rett i dass. (og i lomma dems)

Og da tror jeg det ikke skal være så vanskelig for dem å finne opp et par nye fancy ord, slenge på et par store tall, gange det med et par andre store tall, opphøyd i et nytt fancy ord igjen, og hvis du ikke ser logikken i det de forklarer deg, så er det rett å slett fordi du ikke er intelligent nok....

Eller er det kanskje fordi det bare er oppspunnet tullball....

Jeg vet virkelig ikke fordi jeg ikke har satt meg inn i det.

Men generell menskelig uerlighet er ikke noe nytt. Serlig ikke når STORE pengesummer er med i ligningen.

Det kan godt hende jeg tar feil også, men jeg har over de siste årene mistet mer og mer tilgitt til mine medmennesker dessverre.
Vis hele sitatet...
De bruker selvfølgelig ikke laser for å måle avstanden til andre stjerner og galakser, for som du selv er inne på, det tar for lang tid, samt at du er avhengig av noe som reflekterer laseren tilbake til der du befinner deg når laseren kar rukket å komme tilbake.
Man buker for nærliggende stjerner en kombinasjon av matematikk og observasjon, og i motsetning til hva du hevder, er det mulig å observere både stjerner og galakser.
Mulig du tenker på det observerbare universet og at det utenfor det observerbare universet ikke er mulig å observere, men det er fortsatt ufattelig mye vi kan observere i det observerbare universet.
Om du beveger deg litt utenfor større byer og lysforurensning, er det veldig mye du kan observere kun med det blotte øye en klar høstnatt.

Her er en side som forklarer ganske greit hvordan man finner avstanden til nærliggende stjerner (nærliggende i denne sammenhengen vil si opp til 400 lysår).
Og hvis du er interessert er det bare å søke på nett på alt du måtte lure på, for det er det som er så fint med den vitenskapelige metode, at dersom man har kommet frem til noe, kan man ikke bare hevde at det er sånn og slik, man er faktisk nødt til å vise hvordan man har kommet frem til svaret.
Det bli litt som på matteprøver på skolen, det holder ikke bare med et svar, man er også nødt til å ha utregningen (det var ihvertfall slik når jeg gikk på skolen).
Alt som forskere og vitenskapen har kommet frem til skal være etterprøvbart, det vil si at i teorien hvem som helst (med tilstrekkelig forståelse og kunnskap) skal kunne utføre de samme eksperimenter/forsøk/utregninger og komme frem til det samme svaret.
Sist endret av Veggen; 9. november 2018 kl. 14:36.