View Single Post
Corona gjør meg også litt mollstemt. Ikke fordi jeg får dødsangst eller frykter for smitte eller egen helse. Men fordi jeg blir å tenke på det som nå skjer. Og får forskjellige worst case scenarioer spillende som filmer i huet. Hva skjer om vi fortsatt har stengt ned landet om et halvt år? Hva om vi må holde oss hjemme et helt år? Hvor kaotisk blir samfunnet på andre siden? Hva skjer, ikke bare med næringslivet men med hele samfunnstrukturene om vi får massive konkurser, masse-arbeidsledighet og en ny verdensomspennende krise værre enn det de opplevde på 30 tallet? Hvor mye kan egentlig kollapse og renne vekk mellom fingrene våre? Klare politikerne å demme opp om dette blir langvarig? Isolert sett er jeg kanskje ikke mest bekymret for Norge fordi vi sitter greit i det per idag. Men ikke alle land gjør. Ikke engang i Europa. Og verden er jo stor utover Europa. Hva skjer i langt fattigere land etter corona'n? Det kan ta litt overhånd, og er ikke helt enkelt å stoppe heller. Realt tankekjør. Men gjennom historien så har det jo vært pandemier som virkelig har skapt et helvete.