Tråd: Koronaloven
View Single Post
Sitat av Nether Vis innlegg
Jeg har heller ikke satt meg inn i innholdet, men faktum er at situasjonen vi befinner oss i nå er så unik at det krever en helt annen holdning og tilnærming til styresett enn Norge som land er vandt til. Det moderne demokratiet er jo i stor grad tuftet på et styresett som tar baksetet på de fleste punkter, og jeg tror dessverre ikke det holder nå. Vi trenger handlekraft og solidaritet, om den så må være påtvunget.

Uten å vite det presise innholdet i lovteksten er det jo vanskelig å diskutere, men at noe må gjøres for å øke regjeringas kapasitet til å ta raske og konsise avgjørelser på vegne av folket akkurat nå synes jeg er rimelig.
Vis hele sitatet...
Jeg tenker at det er nettopp i krisetider man trenger demokratisk kontroll! Hvis Stortinget kan hastebehandle lovverk som kullkaster et kvart millennium med demokratiske institusjoner, så kan de hastebehandle konkrete enkeltsaker også. Regjering har allerede vide fullmakter. Retorikken om behovet for økt handlekraft kjøper jeg ikke. Dette er galt. Det er galt prinsippielt, og det setter en farlig presedens for tiden som skal komme.