View Single Post
Selv har jeg alldrig prøvd heroin og til tross for min sterke nyskjerrighet har jeg bestemt meg for at jeg ikke skal røre stoffet etter hva jeg har observert på andre og ut i fra visdommen jeg har fått fra enkelte tråder her inne. Jeg lever et relativt nøkternt liv og det eneste som gjør meg interesert i druger er hvordan noen av dem kan trigge frem en form for annerledes bevisthet. Selv om det er mange år siden jeg trippet på psykideliske stoffer føler jeg noen av opplevelsene enda er med og forme meg som menneske. I følge noen jeg kjenner som lefler med heroin påstås det at det til tider har en "spirituelt utviklende" effekt under rusen.

I følge Al Jurgensen fra bandet Ministry beskriver han det slik:

"“The entire quest for every heroin addict is to recreate that first time. I spent 18 years trying to get that first time back and never came close. It’s a losing proposition, but after that first time I knew I was hooked right away and I did all the usual shit. For your first time the first thing you do is vomit. It’s similar to your first Ayahuasca brewed tea – you’re gonna throw up. But afterwards the universe is open to you and you feel invincible. I understand the allure, but you never find that first-time wonderment again. I felt like the Indiana Jones of opiate addicts on a quest for the holy grail that you already have in your hand."


Jeg er litt nyskjerrig på hvor stor utbredelse dette stoffet virkelig har blant psychonauts som greier og ha et kontrolert forhold til dette. Det nærmeste jeg selv kan tenke meg en heroinrus kontra "spirituell" opplevelse er via mine tidligere eksperimenteringer med kratom hvor en slags meditativ indre landskap åpnet seg. En slags Salvia Divinorum tripp hvor ubehaget erstattes med en Eufori, Egoet og det man knytter opp mot sin personlighet forsvinner. Denne romantiseringen er sikkert veldig feil.


Jeg må vel igjenn understreke at jeg til tross for og ikke ha prøvd avskyr stoffet. Jeg håper med det at min undring ikke tiltrekker seg andre nyskjerrige uten impulskntroll som lett kan la seg lede av romantiseringen.


Kom gjerne med synspunkter og erfaringer.