View Single Post
Støtte og tilstedeværelse er den beste medisin for sønnen din. De som blir misbrukere er de som føler de ikke passer inn eller blir dyttet på utsiden av samfunnet/familien eller annen krets. I rusmiljøet blir man respektert og tatt i mot. Om den samme følelsen ikke er tilstede i der det skal vil mange ofte prioritere rusmiljøet.

Inngangen til sterke rusmidler er ikke selve hasjen, det er selgeren og miljøet der illegale rusmidler blir brukt.

Dersom sønnen din føler at det å snakke med sin mor og holde henne oppdatert på sin situasjon er noe han blir komfortabel med vil han gjøre det, men om hans egen familie eller nærmeste frastøter han er det å henge i rusmiljøet mer fristende. I rusmiljøet florerer det ofte av illegale rusmidler, og dersom et individ føler rusmiljøet er mer mottagelig og respekterende vil man velge rusmiljøet.

Om sønnen din har en oppegående krets vil det å "trekke" litt knapt være skadelig. Å drikke vil være langt mer skadelig. Det er rusmiljøet du må holde han borte fra, ikke hasj.

Edit: For å ta min personlige erfaring så utstøtte foreldrene mine meg da de fant ut at jeg hadde prøvd cannabis. De ble mistenkelige og jeg følte det på meg. De prøvde å skremme meg fra å henge med mine "vanlige" og oppegående venner, fordi der brukte de cannabis. Følelsen av å være utstøtt gjorde at jeg heller valgte å gå i kretser der illegale rusmidler var vanlig og hvor jeg følte meg godtatt og respektert. Det gjorde at veien til tyngre rusmidler ble veldig, veldig kort.
Sist endret av Pygoscelis; 26. desember 2017 kl. 03:44.