View Single Post
Jeg ønsker å sette opp en minimalistisk linux maskin som kun skal brukes til å kjøre en enkel applikasjon. Slik at når man booter opp maskinen, så åpnes applikasjonen automatisk i maksimert modus og uten mulighet for å lukke den.

Det jeg lurer på er hva trenger jeg?

Av sikkerhetsmekanismer så trenger jeg IPTables, SELinux (MAC) og fil tilgang kontroll, antar jeg trenger ACL og multiuser støtte da. Men alt dette er rimelig «basic» funksjonalitet i Linux. Og selvsagt så trenger jeg SSHd for fjernadministrasjon.

Jeg trenger også maskinvare støtte for ethernet, skjermkort, usb, touchskjerm o.l.

Alt dette ovenfor er ikke så relevant med det jeg lurer på, nevner det bare for å danne ett bilde av hvordan systemet skal fungere. Det jeg lurer på er rundt GUI, X11, vindusbehandler som gnome.

Applikasjonen som skal kjøres på denne maskinen har jeg selv skrevet i C++, det er brukt minimalt med tredjeparts biblioteker for å gjøre den mest mulig installasjonsvennlig. Men ett av bibliotekene som er brukt er libgtk+, og det er her jeg frykter det kan oppstå problemer med ideen min. Trenger jeg X11? Kan man kjøre libgtk+ applikasjonen direkte på X11 med bare libgtk+ installert? Eller trenger jeg full gnome installasjon? Og finnes det noe lesestoff rundt temaet med oppsett av en slik maskin?