View Single Post
Sitat av per-ulv Vis innlegg
Ellers har jeg rigget meg opp med live kameraovervåking og temperaturovervåking. Så nå sitter jeg i sofaen og følger med på det som skjer inne på badet via telefon/nettbrett/PC
Vis hele sitatet...
Den der likte jeg godt. Nå kan du gjøre alt annet enn å passe "maskinen". Gjetter på at du har rigget alarmer som sier ifra om threshold passeres?


Fikk også pakke i posten i dag. Med denne kan jeg se på hva som fysisk skjer mtp reflux ratio og åpning av uttaksventil. Gleder meg til å teste denne.
Vis hele sitatet...

Kult!

Har også lekt meg endel med satsen. Justert oppskriften til å gi best produkt, ikke mest.
Nå fortiden er det følgende som gjelder:
5 kg sukker, fyller så opp med vann til 25 litermerket og og bruker en halv pose med turbogjær per dunk. Dette gir upåklagelig resultat.
Vis hele sitatet...

Husker ikke oppskriften du brukte sist, redusert mengden sukker eller mengden gjær? Har du forsøkt å gjære ut på stabilt lav temp 16-18 grader?


Neste sats skal jeg PH behandle med noen dråper sitronsyre.
For så og etterbehandle strippet sats med natrium.
Har gått til innkjøp av PH-måler, så skal prøve meg litt frem med forskjellige verdier for å se om det gir noen merkbar effekt
Vis hele sitatet...
Sitronsyre = surere løsning
Natrium = mer basisk

Du bruker disse for å balansere strippet sats til ønsket PH. Hvilke forskjeller forventer du vil være fremtredende ved å justere PH? Jeg tenker lavere PH kan utgjøre en forskjell for satsen. Men når satsen er ferdig gått og klar, strippet og klar til brenning hvilke endringer på sluttresultat tenker du natrium vil bidra med?