View Single Post
Sitat av OnklD Vis innlegg
Ja, hvor ville du med dette? Om omsetningen ikke hadde økt så hadde det jo ikke hjulpet om staten sa butikkene kunne ha døgnåpent, poenget mitt var hovedsakelig at det ikke ble solgt mye mat de to timene mellom 20.00 og stengetid.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er hvor du ville med påstanden om at man ikke handler mat etter kl. 20, men heller godteri. Jeg ser ikke relevansen.

Jeg jobber heller ikke 08-16 hver dag, alkohol har jeg tilgjengelig hjemme hele tiden, akkurat nå en 24-pakk med øl fra Finland, en flaske baileys og en 2-litersflaske med rom. De står fint i barskapet til jeg enten får lyst på en øl eller får "behov" for det til andre ting.

Du sier jo selv her at økt tilgjengelighet øker forbruket, så burde ikke du heller argumentere for å beholde nåværende salgstider?
Vis hele sitatet...
Jeg sier at noen få timer ekstra salg ikke vil øke det negative forbruket. Vi diskuterer tross alt ikke å selge alkohol døgnet rundt her. At du har alkohol tilgjengelig døgnet rundt er jo flott for deg, for da slipper du jo å se folk kjøpe alkohol (som du allerede har hjemme) når du er å handler Snickers etter kl. 20.

Personlig synes jeg det beste argumentet som har kommet inn nå for å beholde dagens lovgivning så langt i denne debatten er at å holde ølsalget åpent lengre vil øke spontanhandligen av øl. Dette ser jeg også på som ganske plausibelt, og som jeg nevnte tidligere i er det stort sett potetgull, godteri og annen snack som handles etter 20.00, jeg antar at alkohol ville vært en del av den handlekurven.
Vis hele sitatet...
Hvem drikker seg dritings under godtekvelden? Jeg ser ikke på spontankjøp som ett problem, da denne gruppen ikke er blandt de som har problemer med alkohol. De som har problemer er ofte de som handler alkoholen sin i morgentimene. Som tidligere nevnt så har jeg jobbet i butikk, og det skjedde omtrent aldri at noen kom og ikke hadde fått med seg åpningstidene på salg av øl. Det var helst turister som ikke forstod dette.


Men denne debatten virker jo uansett å være ganske umulig å komme frem til et svar på ettersom alle (mange) krever forskning som ikke er gjort enda.

Til tross for dette er et stadig noen som ønsker å innføre det..

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...?artid=8385117

http://www.nrk.no/ostfold/vurderer-o...emark-1.330275

http://www.firdaposten.no/lokalnytt/article4197513.ece
Vis hele sitatet...
Link 1: Fra 2002
Link 2: Samme sak. Fra 2002.
Link 3. Sak fra 2009 som ble nedstemt og ikke noe av.

At noen ønsker å innføre noe betyr ikke at det er en god idé. Enkelte lærer bare ikke av sine feil.

Men denne debatten virker jo uansett å være ganske umulig å komme frem til et svar på ettersom alle (mange) krever forskning som ikke er gjort enda.
Vis hele sitatet...
Ja, det blir jo bare spekulasjoner fra vår side. Tromsø er afaik den eneste byen som har gjort ett forsøk ved å redusere åpningstiden på salg av øl med to timer. De forventet en nedgang i forbruket, men det viste seg altså å ha en motsatt effekt. Folk både kjøpte (hamstret) mer og drakk i det store og det hele mer alkohol.