View Single Post
Dice's Avatar
Trådstarter
Sitat av Nimja Vis innlegg
Du må gi en oppdatering på hva advokaten din sier, dette var litt interessant. Jeg tror du har en veldig god sak.
Vis hele sitatet...
Takk, det skal jeg gjøre!

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det interessante er jo kva dei hevdar som grunnlag i søksmålet. Uten å ha kjennskap til det er det ikkje så lett å vurdere saka.
Vis hele sitatet...
Hele grunnlaget er som følger: På nordsiden av garasjen er det litt plass, dette er fortsatt min tomt, men der har de fått lov å parkere en bil, uten at jeg har krevet noe vederlag for det. Jeg og naboen kjøpte mer eller mindre samtidig, og ifra de forrige eierne har det vært likt, at damen som bodde i nr 29 fikk parkere bilen der. Derfor tillot jeg også dette, rett og slett fordi sånn var det gjort før, og for å være hyggelig.
Dette er vel og merke ingenting håndfast eller tinglyst, og var heller ikke nevnt når jeg kjøpte eiendommen. Videre mener naboen at de har da bevis for at denne avtalen strekker mange år tilbake.
Problemet kom når de så kjøpte seg en Tesla, og parkerte den på samme sted, nå står det to biler der. Det blir da veldig vanskelig for meg å komme meg ut og inn, og det er kun spørsmål om tid hvor det vil skje bulking på vinteren når det er mørkt og glatt. Jeg ba dem da parkere bil nr 2 et annet sted, og da startet disse problemene. De mener de har rett på parkering på eiendommen min, rett og slett. Som sagt så er parkering i gaten ca 30 sekunders gange fra utgangsdøren.

Sitat av Lilleoslo Vis innlegg
Det ser ut til at det er seksjonert tomannsbolig siden de har hvert sitt bruksnummer og da er det vel eierseksjonsloven som gjelder. På begge eiendommene er det tinglyst " Bestemmelse om samvirke vedkommende vertikaldelt bolig".

Her gjør du nok riktig i å ta kontakt med advokat. Det er ikke gitt at du har eiendomsretten alene på tomtearealet, men at det er et fellesareal.

http://www.bolig-advokat.no/Typiske/...C3%B8bbel-351/

Forresten så burde du sladde gårds og bruksnummeret. Det er ganske enkelt å finne adressen.
Vis hele sitatet...
Det er en tomannsbolig delt på midten. Begge delene er selveid, det er ikke noe sameie eller felles styre utenom bestemmelsen du snakker om som er tinglyst. Denne omhandler kun vedlikehold av fasade. Det er ingen fellesareal.

Sitat av Sterol91 Vis innlegg
Men det går jo allerede vei fram til litt over grensen? Hvor er de sin inngang og hvor ønsker de og legge vei?
Hvis de ønsker og legge veg inn til sin del av tomten gjennom din veg så er du bare drittsekk hvis du nekter dem det. Mener jeg da
Vis hele sitatet...
Det går kommunal vei frem til eiendommen, da den slutter tar min grus over. Deres inngang er I sørøst hjørne der det ser ut som utbygget møter hovedbygget. Er jeg en drittsekk for å ikke la dem bygge bilvei i min hage, på min tomt? Du er jammen snill!
Megler har avsagt pris som jeg så har tilbudt dem for tomten, men dette var overhodet ikke på tale, de skal ikke betale. Megler har også sagt at om dette blir gjennomført vil det ha vesentlig betydning i negativ art for verdien på min eiendom, som er jo en del av grunnlaget av at jeg mener kompensasjon er på sin plass.

Sitat av handalen Vis innlegg
Første ting er at du må fjerne gnr/bnr informasjonen fra bildet, tok ikke lang tid for å finne ut hvor du bor og hvem du er. ved sjekk av grunnboken er det ikke tinglyst veirett verken til deg eller naboen dvs. kommunal vei frem til boligen ved "snuplass". garasjen/boden som er på tomten er denne din eller felles? uansett bør du kontakte advokat. ikke la naboen trumfe igjennom en vei. du kan jo feks. bygge en platting i hagen din akkurat der hvor han vil bygge vei.
Vis hele sitatet...
Får ikke fjernet det, men er ikke så farlig.

Du har helt rett!
Garasjen er min og står på min tomt. Om du ser det røde strekene på bildet i første posten så ser du hvor deres tomt starter.
Som nevnt i forrige post tillater jeg alikevel de å parkere en bil ved siden av garasjen på min tomt.
Det skal også sies at det var platting/terrasse før der han vil bygge vei, så detter er jo absolutt en vurdering.
Sist endret av Dice; 11. august 2022 kl. 21:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.