View Single Post
Sitat av DryMentalTaste Vis innlegg
Hei. Jeg har plukket en del sopp de seneste årene, men sesongen til nå i år har vært den beste by far. I går plukket jeg nok til å fylle opp lufttørkeren og måtte derfor lufttørke fire stekebrett (med bakepapir) i stekeovneen. Dette gjør jeg vanligvis på 40 grader, med varmluft og åpen dør.

Men på en eller annen måte har døren lukket seg igjen i løpet av natta. Resultatet var at fuktigheten bare sirkulerte inne i ovnen og i dag tidlig når jeg tok dem ut var de fremdeles fuktige, men hadde blitt MYE mørkere i fargen.

Anyway, nå har alle soppene lufttørket i den vanlige lufttørkeren i hele dag og er KNUSKtørre. Problemet er bare at de er blitt kullsvarte! Vanlig flein har jo den karakteristiske gullfargen.

Jeg prøvesmakte en av de svarte nå, og de er mye mer porøse enn vanlig tørket sopp. Smaken var ikke dårlig, om kanskje litt bedre faktisk.

Spørsmålet mitt er, er det noen som vet hva det skyldes? Om de er like virkesomme som vanlig sopp? Råte kan vel ikke sette inn så sinnsykt fort?? 8 timer ca.

Håper noen med samme erfaring kan belyse dette.
Vis hele sitatet...
Fleinsopp er små og forvitrer fort under riktige forhold. Det du opplever nå er antakeligvis første antydninger til råte. 8 timer er mer enn nok. Soppene har mest sannsynlig funk enda, men man kan bli litt uggen i magen av sånt.