View Single Post
Trådstarter
66
Sitat av Erlpil Vis innlegg
Kjenner meg igjen i mye av det du skriver når jeg var i den alderen.
Nå vet jeg ikke om du startet førsteåret på VGS eller startet 10ende ungdomsskolen.

Da jeg kom til 10ende hadde jeg jobbet så mye med skolen i 8ende og 9ende at jeg var helt utbrent. Hovedproblemet var at jeg ikke fikk nok søvn. Dette kan virke uvesentlig i din alder, men det kan virkelig gi deg en psykisk knekk med lengre perioder med for lite søvn.

Jeg opplevde en stor forbedring i livet etter jeg startet på VGS. Regner med at det en linje som heter medier og kommunikasjon (MK) i nærheten av der du bor. Min tid på MK var helt herlig. Det var vanlige skolefag, men det var også fag jeg interesserte meg for. Kan ikke garantere at MK linjen ved deg er lik min, men vil anbefale deg å undersøke saken. Sende skolen en mail kan du sikkert få besøke linjen en dag

Sosialisering er veldig viktig i den alderen du er nå. Sosialiser deg så mye som mulig. Det hjelper deg også til å få tankene til å drifte over på nye baner og vekk fra den negative spiralen som det virker du har tenkt deg inn i.

Det er ikke unormalt å slite psykisk en eller flere ganger i livet. Mange opplever dette i ungdomsårene. Det er ikke noe å skamme seg over, og noe du kan få hjelp til å løse.

Det kommer til å ordne seg, selv om livet ser litt mørkt ut nå så blir det bedre

----

Om du skulle havne i en situasjon hvor du vurderer å ta ditt eget liv så vær så snill å ring:
Mental Helses Hjelpetelefon
(hele døgnet)
telefon 116 123

Andre telefoner du kan ringe: http://psykiskhelse.no/hjelpetelefoner-og-nettsteder
Vis hele sitatet...
Tusen takk for svaret ditt. Jeg går nå i 10. på en egentlig ganske bra linje (Engelsk) men jeg vurderer å gå over til MK neste år. Jeg har ganske bra snitt, rundt 5, men jeg er redd for at det skal droppe veldig nå, pga ingen motivasjon... Jeg har ikke mange venner, pga jeg pusher bort folk, og jeg liker ikke å være rundt mange mennesker på en gang. Jeg er også veldig introvert og sjenert, så jeg synes det er veldig vanskelig å ta kontakt med folk. Mange av guttene på min alder er også ganske annerledes, og fokuserer på andre ting

Jeg basically drar meg selv til skolen, og jeg har mistet fokus. Jeg klarer ikke sitte å jobbe med, for eksempel, matte lenger, fordi jeg ser ingen grunn til å jobbe med det.

Jeg sover ganske lite, mest på grunn av at jeg bruker så mye tid på pcen om kveldene. Jeg tror jeg også begynner å miste kontroll på hva jeg spiser. Jeg har startet å spise mye mer usunt, men jeg prøver å ta tak i det selv.

Sitat av Relevant Vis innlegg
Anbefaler psykolog. Også, tankene dine er ofte mer ukontrollerbare enn de virker, men lag forutsetninger for å styre de i positiv retning, spis sunt, sosialiser deg, og tren, samt sov godt og prøv å sosialisere deg med mennesker du ser opp til. Å ta selvmord ville vært en permanent løsning på et midlertidig problem, hvilket jeg fraråder, og du vil nok selv være glad du ikke gjorde det 17 år fra nå. Lykke til, det ordner seg.
Vis hele sitatet...
Sitat av U.S.Marshall Vis innlegg
Dette er jo helt hårreisende skriving. Dette tror jeg er det mest patetiske noen har skrevet. Her er det en ung gutt som sliter med depresjon og selvmordstanker, og så kommer du drassende med at han har det mye bedre enn traumatiserte krigsofre fra afrikanske delegasjoner. INGEN her i verden har det særlig lett, kjendisene i Hollywood-åsen for eksempel, de har verdens flotteste boliger, tusenvis av fans, hundrevis av millioner på konto, men allikevel så tar mange av de livet sitt, selvskading etc. Så jeg vil at du aldri skal skrive til en med selvmordstanker at han har det så mye bedre enn alle andre. Til TS: Stå på dette er en helt jævelig tid, men oppsøk psykolog så vil du se at det går bedre!
Vis hele sitatet...
Sitat av frtoretang Vis innlegg
@broren420 hva er dette for slags tullete svar til en som sliter med depresjon og selvmordstanker? Tenk deg litt om før du poster!

Ts ta kontakt med fastlege, eller helsesøster på skolen. Det finnes hjelp å få mot depresjon. Å ha selvmordstanker er ikke noe du bør gå med alene.
Snakk med fagfolk.
Vis hele sitatet...
Sitat av Antidote Vis innlegg
Se bort ifra de dårlige svarene til "broren420" og "smetti", bestill deg en legetime og kom deg til psykolog. Utifra det du skriver, er det tydelig at du sliter med depresjon. Dette kan være veldig tungt for den som rammes, men heldigvis finnes det god hjelp, og om noen måneder er motivasjonen der den skal være!
Vis hele sitatet...
Takk for alle svar. Jeg tror jeg skal prøve å vente en stund før jeg gjør noe, bare for å se hvor ting går hen. Jeg skal prøve å se mer positivt på ting, men jeg tilbringer mer tid enn normalt alene, og jeg har god tid til å tenke på stuff. Det hjelper å få tankene ut, slik at selv om jeg ikke vet hvem det er som vet om mine problemer, så er det noen som gjør det.

Sitat av Blixus Vis innlegg
Som robhol sier, jeg vet nøyaktig hvordan det er for deg. Har/er selv inni en slik boble. Det eneste tipset jeg kan komme med er å finne på ting som får deg til å glømme absolutt alt av "realisme". I fjor slet jeg utrolig mye med å stå opp, ettersom rutinene var kjedelige som f*. Stå opp 6, skole til 15-16, hjem, pc, også i senga.
Kom deg ut, og finn noe som glemmer alt. Husker en dag utrolig godt hvor dagen hadde vært utrolig kjedelig, kom hjem og søsteren min dro meg med på kino og bowling. ALT av tanker rundt realisme, fremtid, - ALT handlet om å slå en jente i bowling!

Største og beste tipset jeg kan gi til deg, er å skaffe deg så mange venner som mulig. Jeg sliter med det i dag, dedikerte livet mitt til 1 venn, og backfira. Skaff deg venner, og 2-3 år så kommer fest invitasjonene, og puff så er alt mye bedre.


"To see the world, Things dangerous to come to, to see behind walls, to draw closer, to find each other and to feel. That is the purpose of life."
- En eller annen quote fra en film.
Vis hele sitatet...
Er det virkelig viktig å ha mange venner i 16-19 år alderen? Jeg tror ikke det er noe jeg kommer til å klare. Jeg har også mest fokusert på en venn, og kanskje ting blir bedre om jeg får med flere å være med, men mange på min alder er annerledes, og tenker på en annen måte enn det jeg gjør. Det er ikke bare bare å finne folk å være med
Sist endret av LeX3D; 30. august 2016 kl. 15:41. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.