View Single Post
Sitat av spelley Vis innlegg
Vet ikke hva jeg tenkte på når jeg skrev den posten. Uansett så kan ikke kulen overskride akselerasjonen på ~ 9.81, så lenge den ikke ble skutt nedover.
Vis hele sitatet...
Den kan heller ikke det hvis den blir skutt nedover. Frifall er og blir frifall.

Kulen vil ikke kunne akselerere uendelig med tanke på luftmotstand, for at den skal kunne akselerere uendelig, trengs det et sted med uendelige avstander og ved uendelige avstander har vi ikke tiltrekningskraft. Men topfarten vil ikke være 9,81 m/s^2, slik jeg hevdet i en tideligere post, den vil naturligvis være langt høyere.
Vis hele sitatet...
Det er vel ingen som påstår at den kan akselerere til uendelig fart, med eller uten luftmotstand...

Å se bort fra luftmotstand fra en slik kule, blir bare tullete, kulen vil ikke sveve i fritt fall, slik som den ble skutt ut av løpet. (løpet på et gevær er rillete, grunnen til dette er at kulen skal”snurre”, noe som fører til at kulen vil fly beint etter den er komt ut av løpet på geværet.)
Vis hele sitatet...
Du kan fint se bortifra luftmotstanden for en kvalitativ vurdering. En kule er utformet for minimal luftmotstand og har høy massetetthet.
Kulen vil i teorien dette med stompen først, men siden dette er den minst aerodynamiske delen av kulen, vil ikke kulen bare snurre rundt?
Vis hele sitatet...
Kulen vil nok bevege seg ganske kaotisk hvis den skytes rett opp, men her er jo hele poenget at den går i en prosjektilbane slik at den går med tuppen først hele veien. Den får aldri null fart slik at den kan begynne å snurre.
Og hvis kulen snurrer rundt, er det 50% sjanse for at gutten skulle blitt truffet p ålangsiden av kulen, 25% på den stumpe siden og 25% på den skarpe siden?
Mao hvis dette er sant, var gutten jævlig uheldig.
Vis hele sitatet...
Sukk. Den snurrer ikke rundt... Og hvis den hadde gjort det, ville terminalfarten vært langt lavere slik at den neppe ville fått samme mengde kinetisk energi fordi luftmotstanden hadde sakket den ned (og noe ville gått med til å gi kulen egenspin). Jeg tror forøvrig sannsynlighetsregningen din er mildt spekulativ her, men hvis kulen hadde bevart mesteparten av utgangshastigheten samtidig som den hadde masse egenspin ville den nok fremdeles vært dødlig. Det er en god del energi på en ganske liten flate uansett.