View Single Post
Halla! Sitter her og kjeder meg. Tenkte jeg kunne sjekke ut hva dere mente om dødsstraff. Skal ikke sitte her og ramse opp fakta om dødsstraff og hvor man har dette, men rett og slett høre deres meninger.

Personlig er jeg mot. Jeg mener at vi har blitt så såvirket av film, spill osv. at mange mener drap ikke er så alvorlig lenger. Om du tenker over om man burde drepe noen, selv om det ikke er nødvendig 10 ganger, så virker det helt absurd (for meg ihvertfall). Med dagens teknologi ville det vært unødvendig å "gi opp" mennesker.

Om man først skal få en så streng straff som dødsdom, må man jo f. eks. være en seriemorder. Et fengsel og en behandling av et eller annet slag burde vel være mye bedre enn å drepe de? Man får vel ikke mersmak av å sitte i fengsel, så de aller færreste gjør det vel ikke igjen, hva nå enn de har gjort. Og selfølgelig, hva om man har dømt feil person. Da dreper man jo et helt uskyldig menneske. Og en annen ting: Hvem skal isåfall drepe den som har fått dødsdom? En må starte prosessen, en må være bøddelen. Tenk deg at han kommer hjem til kone og barn og kona spør: "Hvordan var jobben i dag, kjære?". "Jeg drepte et menneske.". Noe lyder feil i den samtalen Denne "bøddelen" vil jo kanskje slite med psyskiske problemer senere i livet.

Men uansett, det var min mening, hva er din?