View Single Post
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Vi har en rekke tilbud i dette landet som staten finansierer, enten fullstendig eller ved studielån.

Om man ikke vet hva man vil, og trenger å modes, kan man f.eks:
- Ta folkehøyskole
- Militæret
- Siviltjeneste

Nå er det ikke meningen at jeg skal gå inn og kommentere alle som skriver, så håper du ikke tar det ille opp. Jeg ønsker å se en debatt om dette, et tema jeg har tenkt mye på.
Vis hele sitatet...
Ikke for å kverulere, men rent samfunnsøkonomisk sett er det vel rimeligere å utbetale minstesatsen for arbeidsavklareringspenger enn rekruttering inn i førstegangstjenesten. På den andre siden kan kanskje holdningsskapningen og erfaringene veie opp i det lengre løp (raskere ut i arbeid etter tjeneste osv).

Jeg tror uansett ikke denne aldersgruppen ("modningsgruppen" på 18-20) er de største "snylterene". Jeg kan heller tenke meg at nyutdannede med en random bachelorgrad "som venter på rett jobb" er mer utsatt for slikt og folk som ikke vil/ønsker/gidder/orker å ta høyere utdannelse.

Jeg tror det største problemet i Norge generelt er at om man ikke får drømmejobben, så gidder man ikke jobbe.
"Jeg er for viktig og spesiell til å vaske golv", er sikkert noe mange kan relatere seg til. Det er kanskje derfor "drittjobbene" som septiksjåfør og søppeltømmer er relativt godt betalt i forhold til hvilken kompetanse som kreves.