View Single Post
Sitat av FabelFreak Vis innlegg
Hei!
Jeg har akkurat fått innvilget full uføretrygd etter en lang og smertefull kamp mot systemet, det har virkelig tæret på kreftene, men nå er det endelig i orden. Nesten.
Jeg trenger litt råd i forhold til videre saksgang her. Kanskje har noen vært i likndende situasjon?

Saken er at jeg er 27 år, og har fått satt uføretidspunktet tilbake til 2013, (altså da jeg var 20, selv om jeg i realiteten har vært ufør hele livet), men virkingstidspunktet er satt til 1.03.20. På grunn av dette fikk jeg avslag på tillegg etter særreglene for ung ufør. Dette ble begrunnet med at alvorlighetsgraden av min funksjonssvikt ikke er høy nok til å ha rett på dette tillegget, fordi det innebærer en hverdag med såpass store utfordringer at selv enkle oppgaver var svært krevende og at man ikke var i stand til å forsørge seg sjøl. NAV mener altså at slik var det ikke for meg, og jeg skal deretter leve på minstepensjon resten av livet. Dette er jeg helt uenig i, og min situasjon har vært mye verre enn det de konkluderer med.
På grunn av min funksjonssvikt har jeg aldri kunnet være i inntektsgivende arbeid eller skole, og jeg har et alvorlig, sammensatt og komplekst sykdomsbilde som går hardt utover hverdagen. (Dette er dog ikke synlig sykdom, og mye trynefaktor og generell stigma spiller nok en rolle her, dessverre) Hadde søknaden om uføretrygd blitt sendt for 1,5 år siden, ville jeg fått ung ufør. Situasjonen min er den samme i dag. Derfor mener jeg at jeg har rett på dette tillegget, men jeg er usikker på hvordan jeg skal gå frem.

Jeg har vært i kontakt med en advokat, som sier at jeg har tilgang på fri rettshjelp hvis jeg er under inntekts- og formuegrensen. Dessverre så eier samboeren min ei nedarvet hytte, som gjør at jeg ikke får dette. Jævlig surt egentlig, forventer dem at han skal selge hytta si for at jeg skal få advokat? Den rettslige hjelpen kommer da til å koste meg omtrent 20k, og det gjør det helt uaktuelt dessverre.

Det jeg trenger hjelp til er vel egentlig litt hvordan jeg skal få formulert og uttrykt det jeg mener er riktig i en klage jeg nå prøver å skrive. Skjønner at man kanskje burde sette seg inn i saken for å kunne si noe særlig om det, men kanskje er det visse ting dere her inne har lært etter egne erfaringer feks? Jeg er åpen for alle råd.

Håper på positive svar!
Vis hele sitatet...
Jeg har ikke så mye å bidra med, men om du får over 16k netto vil ikke ung uføre tillegget gi deg mer spenn