View Single Post
Jeg er ikke så glad i begrepet "byoriginal".
Det minner meg litt om hvordan alkoholisme før ble kalt "å være glad i en dram".
Altså han som sitter og er sherriff kan være en lystig, "halv-senil" spilloppmaker, eller han kan f.eks. ha en hjernesvulst og burde få legehjelp.
Men når han blir stemplet som byoriginal så kan det hende at man bare avskriver ham som det første og så får du den runddansen med løslatelse→arrest→løslatelse→arrest, fordi "D'ække no gærnt med ham! Han er bare litt "orrginal", gaml'kælln!", noe som ikke hjelper.

Det er også et poeng at det som gjør "byoriginaler" til "byoriginaler" ofte er atferd som utgjør eller inngår i "[Psykiatrisk diagnose X]"

Selvsagt er det ikke sånn at alle som gjør noe unormalt nødvendigvis er psykotiske kreftpasienter, eller at det alltid er riktig å diagnostisere oppførsel, men det er alltid en historie og bakgrunn for hvorfor de gjør som de gjør. Og når man kaller dem byoriginaler så blir det liksom greit å le litt av dem, snakke om ham, dømme henne, peke på, stjele ting fra, kaste ting på, unngå, bruke kallenavn som "gale-marta" eller "tiss-terje",.
Man sier ofte at det er inkluderende, men hvis barn gjør det på skolen kalles det mobbing og er et problem.

Selv noe fint som å sette seg ned ved siden av og klaske litt kammeratslig på skulder virker kanskje harmløst og vennlig, men hvis personen f.eks. befinner seg på autismespekteret kan det være veldig skummelt, og potensielt gjøre veldig vondt.

Dessuten kan det være en del bare trekke seg vekk fra bybildet etterhvert som de blir mer ensomme og deprimerte som følge av konstant fremmedgjøring, uthenging og stigmatisering, og det kan gi grobunn til rykter om at noen ble "låst inn".
Andre kan ha blitt "låst inn" som følge av selvmordforsøk, fordi det er (som nevnt tidligere i tråden, tror jeg) få plasser -og ganske jævlig vanskelig å komme inn- så det må som oftest foreligge noe ganske alvorlig for å bli lagt inn.


Dessuten så har psykiatrien blitt bedre til å fange opp, og behandlingsformene og medisinene har forbedret seg drastisk siden 60/70-tallet, så det forklare hvorfor det ikke er så mange synlige.
Sist endret av Smilehull; 23. mars 2016 kl. 20:27.